Dla autorów

Nadsyłanie tekstów

Czasopismo Naukowe „Edukacja Etyczna” (40 punktów ministerialnych, lista ERIH PLUS) publikuje teksty w języku polskim oraz angielskim.

Zapraszamy do nadsyłania artykułów naukowych (preferujemy teksty o objętości nie przekraczającej 40.000 znaków z przypisami) związanych z profilem naszego czasopisma. Artykuły wraz z kompletem dokumentów prosimy kierować na adres redaktorów podanych w Call For Papers oraz załączenie pliku do edukacjaetyczna@uken.krakow.pl

Nadsyłane teksty powinny zawierać oddzielny plik z następującymi danymi (w języku polskim i angielskim):

a) afiliacja autora
b) numer ORCID
c) tytuły artykułów
d) abstrakt (do 300 słów)
e) notę o autorze
f) słowa kluczowe


Teksty prosimy przesyłać w pliku .doc lub .docx (Microsoft Word).

Formatowanie tekstu:

a) Czcionka i układ
- Times New Roman 12 pkt
- Interlinia/Odstęp 1,5 wiersza
- Marginesy 2,5 cm

b) wyrazy obcojęzyczne: kursywa

c) cytaty:

w cudzysłowie: „a”

przerwy w cytatach: […]

cytaty w cytatach:    « a »

d) wyróżnienie w tekście
- kursywa
- r o z s t r z e l e n i e
[prosimy nie stosować czcionki pogrubionej]

e) Sposób zapisu przypisów oraz bibliografii
- styl Chicago (przypisy dolne)

f) Prosimy autorów, aby informacje zawarte w treści, które ich zdaniem powinny być usunięte / niewidoczne podczas anonimowej recenzji zostały oznaczone za pomocą wyróżnienia tekstu kolorem żółtym. (Prośba dotyczy informacji, pozwalających na rozpoznanie autora i innych jego prac) 


RECENZJE

Czasopismo Naukowe „Edukacja Etyczna” przyjmuje także recenzje książek. Publikujemy zarówno noty recenzyjne, oraz artykuły recenzyjne (obszerniejsze teksty zawierające krytyczną i autorską analizę pozycji książkowej). Artykuły recenzyjne są poddawane anonimowym recenzjom, podobnie jak artykuły naukowe.

 

SCENARIUSZE ZAJĘĆ


Zapraszamy także do nadsyłania propozycji scenariuszy lekcyjnych związanych z Etyką. „Edukacja Etyczna” publikuje przede wszystkim scenariusze, które mogą być wykorzystywane w dydaktyce etyki na poziomie szkół podstawowych oraz średnich.

Teksty, przygotowane wedle naszych zasad formatowania, prosimy przesyłać na adres: edukacjaetyczna@up.krakow.pl

 

 

Za publikację tekstów na łamach Czasopisma Naukowego „Edukacja Etyczna” Redakcja nie pobiera od autorów opłat.

 

PRAWA AUTORSKIE

Autorzy tekstów, przyjętych do publikacji, proszeni są o przesłanie na adres Redakcji podpisanej umowy wydawniczej, regulującej kwestie praw autorskich, oraz ich przeniesienia na Wydawcę czasopisma.

W przypadku współpracy lub zaangażowania osób trzecich (oraz instytucji finansujących badania) w powstanie i treść artykułu, autorzy zobowiązani są podać stosowne informacje do wiadomości Redakcji.

W przypadku współautorstwa należy określić procentowo wkład poszczególnych autorów w powstanie artykułu. Każdy współautor zobowiązany jest do nadesłania podpisanej umowy wydawniczej.

Czasopismo Naukowe „Edukacja Etyczna” zapewnia wolny, bezpłatny dostęp do wszystkich publikowanych w nim treści.

Działalność Czasopisma Naukowego „Edukacja Etyczna” opiera się na polskich i międzynarodowych regulacjach prawnych w zakresie Prawa Autorskiego. Cała zawartość czasopisma jest dostępna bezpłatnie w wersji elektronicznej na licencji Creative Commons (Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 3.0 Polska, CC BY-NC-ND 3.0 PL).  Licencja ta oznacza, iż wolno kopiować i rozpowszechniać  utwór.

Procedura Recenzyjna

Nadesłane  teksty są wstępnie oceniane przez Redakcję czasopisma. Następnie powiadamiamy autora o wstępnej akceptacji tekstu i jego przekazaniu do dwóch anonimowych recenzji, bądź o odmowie przyjęcia ze względu na niezgodność z profilem czasopisma lub brakami formalnymi. 

W kolejnym etapie, członkowie Redakcji sprawdzają, czy tekst zawiera informacje, pozwalające na identyfikację autora podczas procesu recenzyjnego. Wszelkie dane wskazujące na autorstwo tekstu są usuwane przed przesłaniem do anonimowych recenzji.

Redakcja Czasopisma dobiera dwóch recenzentów do merytorycznej ewaluacji tekstu. Recenzenci przystępują do oceny artykułu po warunkiem, że nie istnieje konflikt interesów w odniesieniu do tematyki badawczej, rozpatrywanej w danym artykule bądź w stosunku do autora / autorów. Czasopismo Naukowe „Edukacja Etyczna” nie przekazuje tekstów do recenzji osobom, będącym w relacji rodzinnej bądź zawodowej w stosunku do autora / autorów ewaluowanego tekstu. 

Zachęcamy również autorów nadsyłanych tekstów do dostarczania listy nazwisk osób, które w ich przekonaniu nie powinny być proszone o recenzję z powodu potencjalnego konfliktu interesów. Autorzy powinni uzasadnić lub wyjaśnić charakter zgłoszonego konfliktu interesów.

Recenzenci Czasopisma Naukowego „Edukacja Etyczna”, proszeni są o ujawnienie Redaktorom ewentualnych konfliktów interesów, które mogłyby wpływać na ich opinię. Redaktorzy Czasopisma informują Recenzentów o tym, że zabronione jest wykorzystywanie wiedzy na temat ewaluowanego artykułu przed jego publikacją.

Recenzenci stosują standardowy formularz recenzyjny, w którym uzasadniają swoją decyzję co do publikacji tekstu. Recenzent może wybrać następujące opcje:

 

1. Przyjęcie tekstu bez zmian

2. Przyjęcie tekstu po wprowadzeniu niewielkich zmian

3. Przyjęcie tekstu po gruntownych zmianach

4. Artykuł nie spełnia wymogów artykułu naukowego i powinien zostać odrzucony.

 

Na podstawie przekazanych przez Recenzentów formularzy recenzyjnych Redakcja podejmuje decyzję co do publikacji artykułu. W przypadku recenzji radykalnie rozbieżnych, redakcja czasopisma zastrzega sobie możliwość powołania trzeciego recenzenta.

Autorzy artykułów otrzymują do wglądu treść recenzji i ewentualne wskazówki dotyczące korekt. Na wniosek autora tekstu możliwe jest przekazanie recenzentowi uwag/opinii/komentarzy/pytań, z zachowaniem anonimowości stron.

Kwestie etyczne

Redakcja Czasopisma „Edukacji Etycznej” stosuje zasady etyki publikacyjnej, zgodne z wytycznymi Komitetu ds. Etyki Publikacyjnej (COPE). Redakcja przestrzega standardów (Core practices) określone przez Komitet ds. Etyki Wydawniczej (Committee on Publication Ethics:  COPE).

Redakcja dąży do zapobiegania wszelkim, nieuczciwym praktykom autorskim, przede wszystkim: plagiaryzmowi, oraz „ghostwritingowi”. Redakcja korzysta z internetowych baz czasopism, oraz oprogramowania antyplagiatowego. W przypadku wykrycia nierzetelność naukowej i naruszenia zasad etyki publikacyjnej, odpowiednie podmioty (w tym jednostkę zatrudniającą autora) zostają powiadomione o wykrytych nieprawidłowościach. 

W uzasadnionych przypadkach Redakcja zamieszcza na stronie internetowej czasopisma: korekty, wyjaśnienia, sprostowania i przeprosiny, odnoszące się do wcześniej wydanych numerów pisma.

Wszelkie skargi i odwołania, dotyczące działalności Redakcji czasopisma „Edukacja Etyczna” należy wysyłać drogą elektroniczną na adres: wydawnictwo@uken.krakow.pl bądź listownie, na adres: Wydawnictwo Naukowe UKEN, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków.

Decyzje dotyczące skarg i odwołań podejmowane są przez Wydawnictwo Naukowe UKEN w terminie do 30 dni od otrzymania stosownego pisma, ze wskazaniem podjętych decyzji lub działań.

Kwestie dotyczące opublikowanych artykułów i korekt

W przypadku pojawienia się istotnych, nowych informacji dotyczących tekstów opublikowanych na łamach czasopisma „Edukacja Etyczna”, Redakcja zobowiązuje się do zamieszczenia ich na stronie internetowej czasopisma, wraz z odpowiednią adnotacją. Decyzje, dotyczące ewentualnej korekty bądź wycofania już opublikowanych artykułów Redakcja podejmuje każdorazowo i zamieszcza na ten temat stosowne informacje na stronie internetowej.