Nazwy wyrobów cukierniczych w dawnym dyskursie reklamowym (z końca XIX i początku XX w.)

Main Article Content

Patrycja Pałka
https://orcid.org/0000-0001-6412-414X

Abstrakt

The aim of the paper is to describe the names of confectionery products used in advertising texts, such as price lists, posters, leaflets and inserts, from the end of the 19th and beginning of the 20th century. The article adopts the methodology of research on the thematic division of vocabulary (see Witaszek-Samborska 2005, Batko-Tokarz 2019). The analysis proves that due to the specificity of the community of trading and advertising discourse and its communication practices, the discussed vocabulary requires a very broad approach to the thematic field of names of confectionery products, which includes both sweet and dessert dishes and drinks, as well as their ingredients, semi-finished products and additives. Moreover, the important role of centuries-old linguistic contacts was confirmed, which resulted in numerous loanwords in the field of culinary vocabulary (including the names of confectionery products). The paper also shows the multitude, diversity and function of collocations, in which confectionery vocabulary is used.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Pałka, P. (2024) „Nazwy wyrobów cukierniczych w dawnym dyskursie reklamowym (z końca XIX i początku XX w.)”, ANNALES UNIVERSITATIS PAEDAGOGICAE CRACOVIENSIS. STUDIA LINGUISTICA, (19), s. 183–203. doi: 10.24917/20831765.19.14.
Dział
Artykuły naukowe

Bibliografia

Wykaz materiałów źródłowych
Google Scholar

„Cennik (Prix‑Courant) towarów kolonialnych herbaty i win w handlu Stanisława Feintucha w Krakowie w Rynku Głównym Rynek Nr. 45 «Szara kamienica»” 1890, BJ 222411, RARA III, XXVIII/186.
Google Scholar

„Cennik J. Wentzl Kraków”, Rynek Główny 19, ok. 1910, BJ 222411, RARA III, XXVII/126, nr 34.
Google Scholar

„Cennik Nr 2/1930 (bez zobowiązania ważny od 1 maja 1930) «Optima» S.A. dla wyrobów czekoladowych cukierniczych, Kraków – Biuro ul. Krakusa 7” 1930, BJ 222411, RARA III, XXVIII/73.
Google Scholar

„Cennik Nr 2/1930 (bez zobowiązania ważny od 1 maja 1930) «Optima» S.A. dla wyrobów czekoladowych cukierniczych, Kraków – Biuro ul. Krakusa 7” 1930, BJ 222411, RARA III, XXVIII/73.
Google Scholar

„Cennik towarów kolonialnych delikatesów win i różnych wódek firmy egzystującej od 1866 roku Edmund Klimek (dawniej Jan Janiga) w Krakowie przy Linii A–B” 1890, BJ 222411, RARA III, XXVIII/178.
Google Scholar

„Cennik towarów kolonialnych, delikatesów i zagranicznych z handlu, J. Kuczmierczyk & J. Brzeziński Kraków, ul. św. Anny L. 2, Preiscourant der Colonialwaaren & Delicatessen‑Handlung J. Kuczmierczyk & J. Brzeziński Krakau, Anna‑Gasse Nro 2”, b.r., BJ 222411, RARA III, XXVIII/42.
Google Scholar

Cennik „Parowej Fabryki Cukrów Deserowych A. Nowińskiego w Krakowie, ul. Bracka Nr. 5”, b.r., BJ 222411, RARA III, XXVIII/71.
Google Scholar

Cennik, „Juliusz Meinl. Import kawy i herbaty s.a.”, b.r., BJ 224772, RARA IV, C II, 62.
Google Scholar

Cennik, „Jan Michalik Cukiernia Lwowska Fabryka czekolady, kakao, cukrów deserowych warszawskich, pierników, herbatników Kraków Floryańska L. 45”, 1911–1914, MNK III‑ryc.-38354.
Google Scholar

„Józefa Czecha Kalendarz Krakowski” R. 58, 1889, http://mbc.malopolska.pl/publication/13772 (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

„Józefa Czecha Kalendarz Krakowski” R. 63, 1894, http://mbc.malopolska.pl/publication/13772 (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

„Józefa Czecha Kalendarz Krakowski” R. 79, 1910, http://mbc.malopolska.pl/publication/13772 (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

Plakat reklamowy „Cukierni Lwowskiej Jana Michalika w Krakowie ulica Floryańska 45” (stylizowany na afisz teatralny „Mara i Ada”), 1906, MK D/471/1, 472/1.
Google Scholar

Ulotka reklamowa (w formie wizytówki z wierszykiem) czekolady firmy „A. Piasecki Kraków S.A.”, b.r., MK D/2526/1-8, 1984/D/173/6.
Google Scholar

Ulotka reklamowa „Ciastkarni Kraków, ul. Wybickiego 3 Gmach Z.U.P.U naprzeciw Parku Krak.”, b.r., BJ 224772, RARA IV, C V, 92.
Google Scholar

Ulotka reklamowa czekolady firmy „A. Piasecki S.A. Kraków”, ok. 1930, MK D/804/16, 1984K/5/5.
Google Scholar

Ulotka reklamowa wyrobów „Cukierni Lwowskiej i Fabryki Cukrów Warszawskich Jana Michalika” 1901, BJ 224772, RARA IV, II C, 125.
Google Scholar

„Wojciech Olszowski Kraków, Mały Rynek. Cennik towarów kolonialnych i delikatesów”,b.r., BJ 222411, RARA III, XXVIII/72.
Google Scholar

Wykaz skrótów
Google Scholar

SPXVI – Słownik polszczyzny XVI wieku, red. M.R. Mayenowa, F. Pepłowski, K. Mrowcewicz, P. Potoniec, t. 1–39 (praca w toku), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa 1956–2021, http://spxvi.edu.pl/wersja-cyfrowa/ (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

SW – Słownik języka polskiego, red. J. Karłowicz, A. Kryński, W. Niedźwiedzki, t. 1–8, Nakładem Prenumeratorów i Kasy Mianowskiego, Warszawa 1900–1927 (tzw. słownik warszawski), https://szukajwslownikach.uw.edu.pl/slownik-warszawski/ (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

SWil – Elektroniczna edycja tzw. słownika wileńskiego: Słownik języka polskiego, red. A. Zdanowicz i in., wydany staraniem i kosztem M. Orgelbranda, t. 1–2, Wilno 1861, https://eswil.ijp.pan.pl/ (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

WSJP PAN – Wielki słownik języka polskiego PAN, red. P. Żmigrodzki, Kraków 2007–, https://wsjp.pl/ (dostęp: 17.01.2024).
Google Scholar

Bibliografia
Google Scholar

Akta komisyi wyznaczonej do zbadania sporu między piekarzami a pasztetnikami o bezprawne zabranie mąki, 1747–1749, Archiwum Narodowe w Krakowie:29/133/0/-/2.
Google Scholar

Akta zgromadzenia pasztetników, traktyerników i cukierników krakowskich, 1751–1869, Archiwum Narodowe w Krakowie: 29/133/0/-/3.
Google Scholar

Batko‑Tokarz B., 2019, Tematyczny podział słownictwa współczesnego języka polskiego – teoria, praktyka, leksykografia, Kraków.
Google Scholar

Batko‑Tokarz B., 2021, Czego o jedzeniu i kulinariach dowiadujemy się z tematycznych klasyfikacji słownictwa, [w:] Polskie kulinaria. Aspekty historycznojęzykowe, regionalne i kulturowe, red. R. Przybylska, D. Ochmann, Kraków, s. 11–35.
Google Scholar

Bochnakowa A., 1984, Terminy kulinarne romańskiego pochodzenia w języku polskim do końca XVIII w., Kraków.
Google Scholar

Bochnakowa A., red., 2012, Wyrazy francuskiego pochodzenia we współczesnym języku polskim, Kraków.
Google Scholar

Borawski S., 2005, Podstawy idei poznawczej studiów nad dziejami używania języka. Esej o diachronii, [w:] Rozprawy o historii języka polskiego, red. S. Borawski, Zielona Góra, s. 13–61.
Google Scholar

Borejszo M., 1994, O nazwach napojów i potraw w poznańskich lokalach gastronomicznych, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza” I, 21, s. 92–107.
Google Scholar

Boryś W., 2008, Słownik etymologiczny języka polskiego, Kraków.
Google Scholar

Czachur W., 2020, Lingwistyka dyskursu jako integrujący program badawczy, Wrocław.
Google Scholar

Dumanowski J., Jankowski R., wyd. i oprac., 2011, Moda bardzo dobra smażenia różnych konfektów i innych słodkości, a także przyrządzania wszelkich potraw, pieczenia chleba, i inne sekreta gospodarskie i kuchenne, Warszawa.
Google Scholar

Garlicki S., 2008, Sklepy Krakowa na początku XX wieku, Kraków.
Google Scholar

Grzmil‑Tylutki H., 2000, Francuski i polski dyskurs ekologiczny w perspektywie aksjologii, Kraków.
Google Scholar

Grzmil‑Tylutki H., 2010, Francuska lingwistyczna teoria dyskursu. Historia, tendencje, perspektywy, Kraków.
Google Scholar

Homola‑Skąpska I., 1996, Krakowskie cukiernie i kawiarnie w XIX wieku, „Annales Universitas Mariae Curie‑Skłodowska” LI (5), s. 43–61.
Google Scholar

Hryszko R., 2016, Andree apothecario pro confectionibus et electuariis – cukiernictwo w Polsce w czasach Jadwigi i Władysława Jagiełły między wschodem a zachodem Europy, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne” 143, z. 3, s. 381–405.
Google Scholar

Kwaśnicka‑Janowicz A., Pałka P., 2021, Dyskurs handlowy Krakowa z końca XIX i początku XX wieku jako źródło do badań regionalizmów krakowskich, [w:] Język polski – między tradycją a współczesnością. Księga jubileuszowa z okazji stulecia Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, red. E. Horyń, E. Młynarczyk, P. Żmigrodzki, Kraków,
Google Scholar

s. 217–235.
Google Scholar

Lech‑Kirstein D., 2019, Proper Names and Common Names – Problems at the Frontier of Chrematonymy, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska” XXXVII, s. 143–154.
Google Scholar

Lehr‑Spławiński T., 1954, Element prasłowiański w dzisiejszym słownictwie polskim, [w:] tenże, Rozprawy i szkice z dziejów kultury Słowian, Warszawa, s. 138–148.
Google Scholar

Ochmann D., Przybylska R., red., 2019, Powiedziane po krakowsku. Słownik regionalizmów krakowskich, Kraków.
Google Scholar

Pałka P., 2022, Reklama handlowa w dawnym Krakowie. Praktyki komunikacyjne, Kraków.
Google Scholar

Przęczek‑Kisielak S., 2021, Źródła do badań krakowskiego słownictwa kulinarnego w ujęciu historycznym, [w:] Polskie kulinaria. Aspekty historycznojęzykowe, regionalne i kulturowe, red. R. Przybylska, D. Ochmann, Kraków, s. 57–102.
Google Scholar

Przyrembel Z., 1927, Historja cukrownictwa w Polsce, t. 1, Warszawa.
Google Scholar

Rachwał T., 2001, Kształtowanie się wiodących zakładów przemysłu cukierniczego w Krakowie do 1950 r., „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” 3, s. 199–220.
Google Scholar

Rutkiewicz‑Hanczewska M., 2021, Polskie i ukraińskie nazwy producentów słodyczy i ich wyrobów w ujęciu kontrastywnym, „Onomastic” LXV, nr 2, s. 285–303.
Google Scholar

Stanisław August zatwierdza artykuły zgromadzenia pasztetników krakowskich uchwalone przez starszych 30 XII 1765 r., a potwierdzone przez rajców krakowskich, 1766–1778, Archiwum Narodowe w Krakowie: 29/133/0/-/1.
Google Scholar

Tokarski R., 2014, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Lublin.
Google Scholar

Witaszek‑Samborska M., 2005, Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie, Poznań.
Google Scholar

Witaszek‑Samborska M., 2009, Słownictwo kulinarne w polszczyźnie miejskiej Poznania, [w:] Studia nad polszczyzną miejską Poznania, red. A. Piotrowicz, M. Witaszek‑Samborska, Poznań, s. 211–223.
Google Scholar