The Lolita Effect in the Media
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł prezentuje efekt Lolity w przestrzeni medialnej - jest to zjawisko materializowania kobiecego piękna w jego niedojrzałości w bezpośredniej treści przekazów medialnych . W dyskursie teoretycznym zawarto przekonanie, iż dominująca tendencja do eksponowania dojrzewających dziewcząt w celu zwiększenia zysków komercyjnych jest niewłaściwa. Przedstawiając sumarycznie poszczególne pozycje z literatury krajowej i zagranicznej, w szczególności publikację M.G. Durhama The Lolita Effect. The Media Sexualization of Young Girls and What You Can Do About It (New York 2005), autorka artykułu zwraca uwagę na niektóre mity prezentowane w mediach jako restrykcyjne spojrzenie na kobiecą seksualność, pozostające zarazem w ostrym kontraście ze zdrową, rzeczową i progresywną wizją seksualną.
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bev, J. S. 2009. From Golden Bridge to Golden Monument. San Francisco.
Google Scholar
Brown, D. J., Halpern, C. T. and L’Engle, A. K. L. 2005. “Mass Media as a Sexual Super Peer for Early Maturing Girls”. Journal of Adolescent Health. Vol. 36, No. 4, pp. 420–427.
Google Scholar
Bussey, K. and Bandura, A. 1999. “Social Cognitive Theory of Gender Development and Differentiation”. Psychological Review. Vol. 106, No. 4, pp. 676–713.
Google Scholar
De Fluer, M. L. and Dennis, E. E. 2001. Understanding Mass Communication. London.
Google Scholar
Durham, M. G. 2005. The Lolita Effect: The Media Sexualization of Young Girls and What We Can Do About It. New York.
Google Scholar
Fichnová, K. and Satková, J. 2005. “Figurálne Reflexie na Masmédiá a Percepcia Súčasnej Kultúry”. In: Kultúra – Priestor Interdisciplinárneho Myslenia. Zborník z Konferencie. Nitra.
Google Scholar
Flaßpohler, S. 2007. Der Wille zur Lust: Pornographie und das Moderne Subjekt. Frankfurt am Main.
Google Scholar
Franke, M. 2006. Erotik in der Werbung. Berlin.
Google Scholar
Held, Ľ. et al. 2006. Teória a Prax Výchovy k Zdravej Výžive. Bratislava.
Google Scholar
Heretik, A. 2004. Forenzná Psychológia. Bratislava.
Google Scholar
Iłowiecki, M. and Zasepa, T. 2003. Moc A Nemoc Médié. Bratislava.
Google Scholar
Jirák, J. 2005. Http://Clanky.Rvp.Cz/Clanek/O/Z/284/O-Stereotypech-V-Mediich-Aneb-SvetKtery-Vidi-Media.Html/ (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar
Lamar, P. 2001. Les Lolitas: Des Nymphettes aux Guerrières. Paris.
Google Scholar
Levin, D. E. and Kilbourne, J. 2008. So Sexy So Soon: The New Sexualized Childhood and What Parents Can Do to Protect Their Kids. New York.
Google Scholar
McQuail, D. 2007. Úvod Do Teorie Masové Komunikace. Praha.
Google Scholar
Merskin, D. 2004. “Reviving Lolita? A Media Literacy Examination of Sexual Portrayals of Girls in Fashion Advertising”. American Behavioral Scientist. Vol. 48, No. 1, pp. 119–129.
Google Scholar
Nabokov, V. 2001. Lolita. Bratislava.
Google Scholar
Nečas, V. and Trampota, T. 2008. Vývoj Zkoumání Účinků Médií. Http://Www.Socioweb.Cz/ Index.Php?Disp=Temata&Shw=302&Lst=107 (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar
Ondrejka, I., Farský, I. and Spitka, M. 2006. “Psychopatologické Aspekty Expozície Detí a Adolescentov Sexuálnym Obsahom V Masmédiách”. Psychiatrie Pro Prax. Vol. 7, No. 2, pp. 76–79.
Google Scholar
The Lolita Effect in the Media [121]
Google Scholar
Paul, B. and Linz, D. 2007. “Virtual Child Pornography on Viewer Cognitions and Attitudes Toward Deviant Sexual Behavior”. In: Communication Research. Http://Www.Comm.Ucsb.
Google Scholar
Edu/Documents/Pubs/Virtual_Child_Porno.Pdf (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar
Radway, J. 2001. Girls, Zines, and the Miscellaneous Production of Subjectivity in an Age of Unceasing Circulation. Minneapolis.
Google Scholar
Reichert, T. and Lambiase, J. 2003. Sex in Advertising: Perspectives on the Erotic Appeal. New York.
Google Scholar
Rich, M. 2005. “Sex Screen: The Dilemma of Media Exposure and Sexual Behavior”. Pediatrics. Vol. 116, No. 1, pp. 329–331.
Google Scholar
Rush, E. and La Nauze, A. 2006. Corporate Paedophilia: Sexualisation of Children in Australia. No. 90, October. Canberra, p. 59.
Google Scholar
Sedláková, R. 2008. “Obraz Seniorů a Stáří v Českých Médiích Aneb Přispívají Mediální Obsahy k Vytváření Věkové Inkluzivní Společnosti?” In: Média a Text II. Prešov, pp. 196–208.
Google Scholar
Škodáček, I. 2007. Vplyv Médií na Afektemotivitu a Správanie Nedospelých. Http://Www.Fmed. Uniba.Sk/Index.Php?Id=3249 (accessed: 20.10.2010).
Google Scholar
Slavíková, N. 2001. “Formovanie Mediálnej Politiky – Otázky Vzťahu Žien a Médií”. Otázky Žurnalistiky. Vol. 44, No. 1–2, pp. 6–14.
Google Scholar
Toffoletti, K. 2008. “Gossip Girls in a Transmedia World: The Sexual and Technological Anxieties of Integral Reality”. Explorations Into Children’s Literature. Vol. 18, No. 2, pp. 71–77.
Google Scholar
Willems, H., 2003. Theatralität der Werbung. Berlin.
Google Scholar