Mentálny „koridor“ mediálnej spoločnosti: fascinácia zábavou
Main Article Content
Abstrakt
In the paper the author points out current life-style trends, which are largely influenced by the mass media and the entertainment industry. In the course of two centuries, the mass media and the entertainment sector have become important factors in shaping the mentality of post- -modern society. The aim of the article is to analyze the phenomenon of media entertainment which has become an indispensable part of contemporary society’s everyday life. People are fascinated by entertainment because it gives them pleasure, experience, cultural competences but also allows to escape from reality.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Arendtová H., 1994, Krize kultury, Praha.
Google Scholar
Bourdieu P., 2002, O televizi, Praha.
Google Scholar
Burton G., Jirák J., 2001, Úvod do studia medií, Brno.
Google Scholar
Čábyová Ľ., 2008, Základné oblasti a problémy spoločensky zodpovedného podnikania, in: J. Matúš, Ľ. Čábyová, K. Ďurková, Nové trendy v marketingu, Trnava.
Google Scholar
Čábyová Ľ., 2010, Mediálny marketing, Trnava.
Google Scholar
Götllich U., Winter R. (ed.), 2000, Politik des Vergnügens. Zur Diskusion der Populärkultur in den Cultural Studies, Köln.
Google Scholar
Hudíková Z., 2009, Profesionálne kompetencie redaktora televízneho spravodajstva, in: S. Magál, M. Mistrík, M. Solík, Masmediálna komunikácia a realita II, Trnava.
Google Scholar
Hudíková Z., 2010, Marketing mediálnych hviezd – aplikácia na televízne prostredie, in: J. Matúš, D. Kollárová, Nové trendy v marketingu, Trnava.
Google Scholar
Huntington P.S., 2001, Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu, Praha.
Google Scholar
Jenča I., 2004, Rozhlasové spravodajstvo, Bratislava.
Google Scholar
Jenča I., 2009, Mediálne násilie detí, in: S. Magál, M. Mistrík, M. Solík, Masmediálna komunikácia a realita II, Trnava.
Google Scholar
Jirák J., Köpplová B., 2003, Médiá a společnost, Praha.
Google Scholar
Kloskowska A., 1967, Masová kultúra, Praha.
Google Scholar
Kunczik M., 1995, Základy masové komunikace, Praha.
Google Scholar
Lasch Ch., 1991, The Culture of Narcissism, New York.
Google Scholar
Lipovetsky G., 1999, Soumrak povinnosti. Bezbolestná etika nových demokratických časú, Praha.
Google Scholar
Lipovetsky G., 2001, Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualizmu, Praha.
Google Scholar
Lipovetsky G., 2007, Paradoxní štěstí. Esej o hyperkonzumní společnosti, Praha.
Google Scholar
Lohisse J., 2003, Komunikační systémy. Socioantropologický pohled, Praha.
Google Scholar
Magál S., Mistrík M., Solík M., 2009, Masmediálna komunikácia a realita I, Trnava.
Google Scholar
McNair B., 2004, Sociologie žurnalistiky, Praha.
Google Scholar
McQuail D., 1999, Úvod do masovej komunikácie, Praha.
Google Scholar
Petranová D., 2007, Podstata a význam kritického myslenia v mediálnej výchove, in: S. Magál, M. Mistrík, D. Petranová, Mediálne kompetencie v informačnej spoločnosti, Trnava.
Google Scholar
Petranová D., 2009, Reálny pohľad na stav mediálnej výchovy na Slovensku, in: S. Magál, S. Mistrík, M. Solík, Masmediálna komunikácia a realita II, Trnava.
Google Scholar
Postman N., 1999, Ubavit se k smrti, Praha.
Google Scholar
Ramonet I., 2003, Tyranie médií, Praha.
Google Scholar
Russ-Mohl S., Bakičová H., 2005, Žurnalistika. Komplexní průvodce praktickou žurnalistikou, Praha.
Google Scholar
Tušer A. et al., 2010, Praktikum mediálnej tvorby, Bratislava.
Google Scholar
Tušer A., 2010, Ako sa robia noviny, Bratislava.
Google Scholar