My i Oni: O językowych wykładnikach wyrażających stosunek nauczycieli do uczniów cudzoziemców w świetle krytycznej analizy dyskursu
Main Article Content
Abstrakt
The following study utilises the data from a larger project (Rokita-Jaśkow et al., 2022) with a view to analysing the way in which EFL teachers describe their encounters with multilingual learners in their monolingual classes within critical discourse analysis framework and positioning theory. The analysis showed that the teachers studied position themselves and their students in relation to the newcomers differently depending on the language(s) they speak. The Us and Others distinction was more prominent in relation to English-speaking return migrant children, whom they positioned higher than their monolingual Polish students, and with whom they often struggled to maintain equal, if not superior position. Conversely, other multilinguals were positioned on the same level as Polish learners, yet subordinate to the teacher’s dominant role. It is concluded that such positioning, though marks inclusivity, signals persistent power relations in the educational setting, which may counteract integration of multilinguals.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bernstein K.A., 2020, (Re)defining success in language learning. Positioning, participation and young emergent bilinguals at school, Bristol.
Google Scholar
Cap P., 2017, The Language of Fear. Communicating threat in public discourse, London.
Google Scholar
Chovanec J., Mołek-Kozakowska K. (red.), 2017, Representing the Other in European Media Discourses, Amsterdam.
Google Scholar
Davies B., Harre R., 1990, Positioning: the discursive production of selves, ,,Journal for the Theory of Social Behavior”, 20, s. 43–63.
Google Scholar
Duszak A. (red.), 2002, US and Others, Social Identities Across Languages, Discourses and Cultures, Amsterdam.
Google Scholar
Duszak A., Fairclough N., 2008, Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków.
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny, 2020, Sytuacja demograficzna Polski do 2019 r. Migracje zagraniczne ludności w latach 2000–2019, Warszawa, online: https://stat.gov.pl (dostęp 2.11.2021).
Google Scholar
Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin.
Google Scholar
Harré R., 2015, Positioning theory. The Wiley Handbook of Theoretical and Philosophical Psychology: Methods, Approaches, and New Directions for Social Sciences, London.
Google Scholar
Hayriye Kayi-Aydar, 2021, A framework for positioning analysis: From identifying to analyzing (pre)positions in narrated story lines, „System”, 102, https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102600 (dostęp 2.11.2021).
Google Scholar
Kawamoto Y., 2021, Relacja na ty w świetle tekstów z narodowego korpusu języka polskiego, „Socjolingwistyka”, 35, s. 303–317, http://dx.doi.org/10.17651/SOCJOLING.35.17 (dostęp 2.03.2022).
Google Scholar
Kayi-Aydar H., Miller E.R., 2018, Positioning in classroom discourse studies: A state-of- the-art review, ,,Classroom Discourse”, 9, s. 79–94, https://doi.org/10.1080/19463014.2018.1450275 (dostęp 2.11.2021).
Google Scholar
Malinowska E., 2013, Językowe wykładniki władzy w urzędzie, „Oblicza komunikacji”, 6, s. 39–46, https://wuwr.pl/okom/article/view/3230 (dostęp 2.11.2021).
Google Scholar
Najwyższa Izba Kontroli, 2020, Kształcenie dzieci rodziców powracających do kraju oraz dzieci cudzoziemców, https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/19/028/ (dostęp 2.11.2021).
Google Scholar
Pavlenko A., 2002, Poststructuralist approaches to the study of social factors in second language learning and use, [w:] Portraits of the L2 User, red. V. Cook, Clevedon, s. 275–302.
Google Scholar
Przybylska R., 2021, Słowa pochwały – o semantyce pewnych przymiotników oceniających, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, 16, s. 156–165, https://doi.org/10.24917/20831765.16.13.
Google Scholar
Puzynina J., 1986, O elementach ocen w strukturze znaczeniowej wyrazów, „Biuletyn PTJ” XL, s. 121–128.
Google Scholar
Rokita-Jaśkow J., Wolanin A., Król-Gierat W., Nosidlak K., 2022, Bridging the ‘dual lives’: school socialization of young bi-/multilinguals in the eyes of EFL teachers. „International Journal of Bilingual Education and Bilingualism”, https://doi.org/10.1080/13670050.2022.2114788.
Google Scholar
Ruiz R., 1984, Orientations in language planning, „NABE Journal”, nr 8, s. 15–34.
Google Scholar
Skowronek B., 2016, Współczesny dyskurs polityczny a zjawisko nowomowy, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, 11, s. 110–118, https://studialinguistica.up.krakow.pl/article/view/5165.
Google Scholar
Weber J.-J., Horner K., 2008, Introducing multilingualism. A social approach, London.
Google Scholar
Werbińska D., 2020, Language teacher positioning in a teacher promotion examination: a small story approach, „Neofilolog”, 54, s. 133–153, https://doi.org/10.14746/n.2020.54.1.8.
Google Scholar