Funkcje chrematonimów marketingowych w kontekście kultury konsumpcyjnej – na przykładzie polskich nazw piw rzemieślniczych
Main Article Content
Abstrakt
The subject of this article are selected names of beers produced by Polish craft breweries. The aim is to determine the functions performed by marketing chrematonyms in the nomination, identification and differentiation of an object (product), but also in the process of communication between the author of the name and its recipient (consumer) within a specific group that can be integrated around cultural values. Beer names are described as microtext governed by the same rules as other texts, e.g. literary ones, and limited only in terms of length. For this reason, the description refers to a method known from the description of literary onomastics.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Beer Judge Certification Program. Beer Style Guidelines, 2016, http://www.bjcp.org/docs/
Google Scholar
_Guidelines_Beer.pdf (dostęp: 26.10.2023).
Google Scholar
Biolik M., Duma J., 2011, Chrematonimia jako fenomen współczesności, Olsztyn.
Google Scholar
Branża piwowarska w kryzysie. W tym czasie piwa kraftowe notują rekordy. wiadomości spożywcze.pl, 2022, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9457/branza-piwowarska-wnbspkryzysie-wnbsptym-czasie-piwa-kraftowe-notuja-rekordy/ (dostęp: 26.10.2022).
Google Scholar
Cieliczko M., Graf M., 2017, Atak chmielu w kuflu, Pierwsza pomoc w pokalu – piwo okiem filologa, „Język. Religia. Tożsamość” II, s. 7–25.
Google Scholar
Dal’ V., Tolkovyj slovarʹ živago velikorusskogo âzyka [Даль В., Толковый словарь живaго великорусского языка], https://slovardalja.net/ (dostęp: 10.10.2022).
Google Scholar
Dziura M., 2009–2010, Kultura konsumpcji, „Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL” 5–6 (2), s. 271–286.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011a, Chrematoonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 181–193.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011b, Chrematonimy w funkcji kulturowo‑użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.
Google Scholar
Gałkowski A., 2012, Propozycje a rozstrzygnięcia terminologiczno‑pojęciowe dotyczące chrematonimii, [w:] W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. I. Łuc, M. Pogłódek, Katowice, s. 189–200.
Google Scholar
Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica” LXI/1, s. 54–71.
Google Scholar
Głowacki J., 1999, Nazewnictwo literackie w utworach Edmunda Niziurskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Graf M., 2017, Ce n’est pas IPA, to Stare ALE jare. Globalne – etniczne – lokalne w nazwach alkoholi, „Język Polski” XCVII/3, s. 56–66.
Google Scholar
Graf M., 2019, Alkohol a polska mikrohistoria – perspektywa onimiczna w badaniach nad nową historią kulturową, [w:] Konvergacie a divergacie v propriálnej svére. 20. Slovenská onomastická konferencia, red. A. Chomová, J. Krško, I. Valentová, Banska Bystrica, s. 432–439.
Google Scholar
Grudzień Ł., Wojtyra B., 2017, Rozwój przemysłu piwowarskiego w Polsce w okresie tzw. piwnej rewolucji w latach 2011–2016, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” XXXI/1, s. 52–67.
Google Scholar
Jak powstaje nazwa stylu piwnego?, 2015, https://piwolucja.pl/felietony/jak-powstaje-styl-piwny-infografika/ (dostęp: 4.01.2024).
Google Scholar
Kosyl Cz., 1983, Geneza i funkcja nazw własnych w „Zakopanoptikonie” Andrzeja Struga, „Onomastica” XXXIII, s. 221–247.
Google Scholar
Kosyl C., 2001, Chrematonimy, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 447–452.
Google Scholar
Lech‑ Kirstein D., 2011, Kreacje nazewnicze w nazwach drinków, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 283–292.
Google Scholar
Łuc I., 2020, Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej, „Onomastica” LXIV, s. 149–166.
Google Scholar
Mazur R., Żebrowska‑ Mazur B., 2018, Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych, [w:] Nasz język ojczysty – etyka i estetyka słowa, red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska‑ Mazur, Kraków.
Google Scholar
Mazurek‑ Łopacińska K., 2011, Postmodernistyczna kultura konsumpcyjna w kształtowaniu popytu i stylów życia współczesnego konsumenta, „Konsumpcja i Rozwój” I, s. 47–57.
Google Scholar
Nielsen, 2018 był rokiem browarów, https://www.nielsen.com/pl/pl/press-releases/2019/nielsen-2018-was-a-year-of-brewers/ (dostęp: 23.08.2019).
Google Scholar
Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2007, Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski” 87 (3), s. 199–211.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2013, Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno‑komunikatywnej, Poznań.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2014, Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII, s. 135–144.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2021, Polskie i ukraińskie nazwy producentów słodyczy i ich wyrobów w ujęciu kontrastywnym, „Onomastica” LXV, s. 265–303.
Google Scholar
Rutkowski M., 2003, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239–254.
Google Scholar
Sarnowska‑ Giefing I., 1984, Nazewnictwo w nowelach i powieściach polskich okresu realizmu i naturalizmu, Poznań.
Google Scholar
Skowronek B., 2016, Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach, „Język Polski” XLVI/2, s. 11–17.
Google Scholar
Skowronek K., 2016, Kultura konsumpcji – kultura terapii. Studia językoznawcze, Kraków.
Google Scholar
Szymczak K., 2019, Nazwy handlowe piw w polszczyźnie. Próba typologii, „Linguistische Treffen in Wrocław” XVI/2, s. 177–190.
Google Scholar
Tomecka‑ Mirek A., 2010, Leon i Elektryczna pomarańcza, czyli o uwodzeniu nazwą. Tendencje w tworzeniu nazw soków, nektarów i napojów, [w:] Nazwy własne a społeczeństwo, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 357–370.
Google Scholar
Trubačov O.M., 1974–2018, Ètimologičeskij slovar’ slavânskih âzykov, t. 1–41, Moskva [Трубачов O.M., 1974–2018, Этимологический словарь славянских языков, T. 1–41, Москва], https://etymolog.ruslang.ru/index.php?act=essja (dostęp: 10.10.2022).
Google Scholar
Wilkoń A., 1970, Nazewnictwo w utworach Stefana Żeromskiego, Wrocław.
Google Scholar
Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar