Functions of marketing chrematonyms in the context of consumption culture on the example of Polish names of craft beers
Main Article Content
Abstract
The subject of this article are selected names of beers produced by Polish craft breweries. The aim is to determine the functions performed by marketing chrematonyms in the nomination, identification and differentiation of an object (product), but also in the process of communication between the author of the name and its recipient (consumer) within a specific group that can be integrated around cultural values. Beer names are described as microtext governed by the same rules as other texts, e.g. literary ones, and limited only in terms of length. For this reason, the description refers to a method known from the description of literary onomastics.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Beer Judge Certification Program. Beer Style Guidelines, 2016, http://www.bjcp.org/docs/
Google Scholar
_Guidelines_Beer.pdf (dostęp: 26.10.2023).
Google Scholar
Biolik M., Duma J., 2011, Chrematonimia jako fenomen współczesności, Olsztyn.
Google Scholar
Branża piwowarska w kryzysie. W tym czasie piwa kraftowe notują rekordy. wiadomości spożywcze.pl, 2022, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9457/branza-piwowarska-wnbspkryzysie-wnbsptym-czasie-piwa-kraftowe-notuja-rekordy/ (dostęp: 26.10.2022).
Google Scholar
Cieliczko M., Graf M., 2017, Atak chmielu w kuflu, Pierwsza pomoc w pokalu – piwo okiem filologa, „Język. Religia. Tożsamość” II, s. 7–25.
Google Scholar
Dal’ V., Tolkovyj slovarʹ živago velikorusskogo âzyka [Даль В., Толковый словарь живaго великорусского языка], https://slovardalja.net/ (dostęp: 10.10.2022).
Google Scholar
Dziura M., 2009–2010, Kultura konsumpcji, „Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL” 5–6 (2), s. 271–286.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011a, Chrematoonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 181–193.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011b, Chrematonimy w funkcji kulturowo‑użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.
Google Scholar
Gałkowski A., 2012, Propozycje a rozstrzygnięcia terminologiczno‑pojęciowe dotyczące chrematonimii, [w:] W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. I. Łuc, M. Pogłódek, Katowice, s. 189–200.
Google Scholar
Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica” LXI/1, s. 54–71.
Google Scholar
Głowacki J., 1999, Nazewnictwo literackie w utworach Edmunda Niziurskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Graf M., 2017, Ce n’est pas IPA, to Stare ALE jare. Globalne – etniczne – lokalne w nazwach alkoholi, „Język Polski” XCVII/3, s. 56–66.
Google Scholar
Graf M., 2019, Alkohol a polska mikrohistoria – perspektywa onimiczna w badaniach nad nową historią kulturową, [w:] Konvergacie a divergacie v propriálnej svére. 20. Slovenská onomastická konferencia, red. A. Chomová, J. Krško, I. Valentová, Banska Bystrica, s. 432–439.
Google Scholar
Grudzień Ł., Wojtyra B., 2017, Rozwój przemysłu piwowarskiego w Polsce w okresie tzw. piwnej rewolucji w latach 2011–2016, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” XXXI/1, s. 52–67.
Google Scholar
Jak powstaje nazwa stylu piwnego?, 2015, https://piwolucja.pl/felietony/jak-powstaje-styl-piwny-infografika/ (dostęp: 4.01.2024).
Google Scholar
Kosyl Cz., 1983, Geneza i funkcja nazw własnych w „Zakopanoptikonie” Andrzeja Struga, „Onomastica” XXXIII, s. 221–247.
Google Scholar
Kosyl C., 2001, Chrematonimy, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 447–452.
Google Scholar
Lech‑ Kirstein D., 2011, Kreacje nazewnicze w nazwach drinków, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 283–292.
Google Scholar
Łuc I., 2020, Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej, „Onomastica” LXIV, s. 149–166.
Google Scholar
Mazur R., Żebrowska‑ Mazur B., 2018, Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych, [w:] Nasz język ojczysty – etyka i estetyka słowa, red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska‑ Mazur, Kraków.
Google Scholar
Mazurek‑ Łopacińska K., 2011, Postmodernistyczna kultura konsumpcyjna w kształtowaniu popytu i stylów życia współczesnego konsumenta, „Konsumpcja i Rozwój” I, s. 47–57.
Google Scholar
Nielsen, 2018 był rokiem browarów, https://www.nielsen.com/pl/pl/press-releases/2019/nielsen-2018-was-a-year-of-brewers/ (dostęp: 23.08.2019).
Google Scholar
Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2007, Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski” 87 (3), s. 199–211.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2013, Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno‑komunikatywnej, Poznań.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2014, Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII, s. 135–144.
Google Scholar
Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2021, Polskie i ukraińskie nazwy producentów słodyczy i ich wyrobów w ujęciu kontrastywnym, „Onomastica” LXV, s. 265–303.
Google Scholar
Rutkowski M., 2003, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239–254.
Google Scholar
Sarnowska‑ Giefing I., 1984, Nazewnictwo w nowelach i powieściach polskich okresu realizmu i naturalizmu, Poznań.
Google Scholar
Skowronek B., 2016, Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach, „Język Polski” XLVI/2, s. 11–17.
Google Scholar
Skowronek K., 2016, Kultura konsumpcji – kultura terapii. Studia językoznawcze, Kraków.
Google Scholar
Szymczak K., 2019, Nazwy handlowe piw w polszczyźnie. Próba typologii, „Linguistische Treffen in Wrocław” XVI/2, s. 177–190.
Google Scholar
Tomecka‑ Mirek A., 2010, Leon i Elektryczna pomarańcza, czyli o uwodzeniu nazwą. Tendencje w tworzeniu nazw soków, nektarów i napojów, [w:] Nazwy własne a społeczeństwo, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 357–370.
Google Scholar
Trubačov O.M., 1974–2018, Ètimologičeskij slovar’ slavânskih âzykov, t. 1–41, Moskva [Трубачов O.M., 1974–2018, Этимологический словарь славянских языков, T. 1–41, Москва], https://etymolog.ruslang.ru/index.php?act=essja (dostęp: 10.10.2022).
Google Scholar
Wilkoń A., 1970, Nazewnictwo w utworach Stefana Żeromskiego, Wrocław.
Google Scholar
Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar