Functions of marketing chrematonyms in the context of consumption culture on the example of Polish names of craft beers

Main Article Content

Marcin Kojder
https://orcid.org/0000-0001-7002-9552

Abstract

The subject of this article are selected names of beers produced by Polish craft breweries. The aim is to determine the functions performed by marketing chrematonyms in the nomination, identification and differentiation of an object (product), but also in the process of communication between the author of the name and its recipient (consumer) within a specific group that can be integrated around cultural values. Beer names are described as microtext governed by the same rules as other texts, e.g. literary ones, and limited only in terms of length. For this reason, the description refers to a method known from the description of literary onomastics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kojder, M. (2024) “Functions of marketing chrematonyms in the context of consumption culture on the example of Polish names of craft beers”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, (19), pp. 101–111. doi: 10.24917/20831765.19.8.
Section
Articles

References

Beer Judge Certification Program. Beer Style Guidelines, 2016, http://www.bjcp.org/docs/
Google Scholar

_Guidelines_Beer.pdf (dostęp: 26.10.2023).
Google Scholar

Biolik M., Duma J., 2011, Chrematonimia jako fenomen współczesności, Olsztyn.
Google Scholar

Branża piwowarska w kryzysie. W tym czasie piwa kraftowe notują rekordy. wiadomości spożywcze.pl, 2022, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9457/branza-piwowarska-wnbspkryzysie-wnbsptym-czasie-piwa-kraftowe-notuja-rekordy/ (dostęp: 26.10.2022).
Google Scholar

Cieliczko M., Graf M., 2017, Atak chmielu w kuflu, Pierwsza pomoc w pokalu – piwo okiem filologa, „Język. Religia. Tożsamość” II, s. 7–25.
Google Scholar

Dal’ V., Tolkovyj slovarʹ živago velikorusskogo âzyka [Даль В., Толковый словарь живaго великорусского языка], https://slovardalja.net/ (dostęp: 10.10.2022).
Google Scholar

Dziura M., 2009–2010, Kultura konsumpcji, „Roczniki Wydziału Nauk Prawnych i Ekonomicznych KUL” 5–6 (2), s. 271–286.
Google Scholar

Gałkowski A., 2011a, Chrematoonomastyka jako autonomizująca się subdyscyplina nauk onomastycznych, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 181–193.
Google Scholar

Gałkowski A., 2011b, Chrematonimy w funkcji kulturowo‑użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.
Google Scholar

Gałkowski A., 2012, Propozycje a rozstrzygnięcia terminologiczno‑pojęciowe dotyczące chrematonimii, [w:] W komunikacyjnej przestrzeni nazw własnych i pospolitych. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Robertowi Mrózkowi, red. I. Łuc, M. Pogłódek, Katowice, s. 189–200.
Google Scholar

Gałkowski A., 2017, Chrematonimia w kulturze współczesnej, „Onomastica” LXI/1, s. 54–71.
Google Scholar

Głowacki J., 1999, Nazewnictwo literackie w utworach Edmunda Niziurskiego, Gdańsk.
Google Scholar

Graf M., 2017, Ce n’est pas IPA, to Stare ALE jare. Globalne – etniczne – lokalne w nazwach alkoholi, „Język Polski” XCVII/3, s. 56–66.
Google Scholar

Graf M., 2019, Alkohol a polska mikrohistoria – perspektywa onimiczna w badaniach nad nową historią kulturową, [w:] Konvergacie a divergacie v propriálnej svére. 20. Slovenská onomastická konferencia, red. A. Chomová, J. Krško, I. Valentová, Banska Bystrica, s. 432–439.
Google Scholar

Grudzień Ł., Wojtyra B., 2017, Rozwój przemysłu piwowarskiego w Polsce w okresie tzw. piwnej rewolucji w latach 2011–2016, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego” XXXI/1, s. 52–67.
Google Scholar

Jak powstaje nazwa stylu piwnego?, 2015, https://piwolucja.pl/felietony/jak-powstaje-styl-piwny-infografika/ (dostęp: 4.01.2024).
Google Scholar

Kosyl Cz., 1983, Geneza i funkcja nazw własnych w „Zakopanoptikonie” Andrzeja Struga, „Onomastica” XXXIII, s. 221–247.
Google Scholar

Kosyl C., 2001, Chrematonimy, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 447–452.
Google Scholar

Lech‑ Kirstein D., 2011, Kreacje nazewnicze w nazwach drinków, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 283–292.
Google Scholar

Łuc I., 2020, Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej, „Onomastica” LXIV, s. 149–166.
Google Scholar

Mazur R., Żebrowska‑ Mazur B., 2018, Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych, [w:] Nasz język ojczysty – etyka i estetyka słowa, red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska‑ Mazur, Kraków.
Google Scholar

Mazurek‑ Łopacińska K., 2011, Postmodernistyczna kultura konsumpcyjna w kształtowaniu popytu i stylów życia współczesnego konsumenta, „Konsumpcja i Rozwój” I, s. 47–57.
Google Scholar

Nielsen, 2018 był rokiem browarów, https://www.nielsen.com/pl/pl/press-releases/2019/nielsen-2018-was-a-year-of-brewers/ (dostęp: 23.08.2019).
Google Scholar

Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Google Scholar

Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2007, Farmakonimy jako narzędzie brandingu, „Język Polski” 87 (3), s. 199–211.
Google Scholar

Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2013, Genologia onimiczna. Nazwa własna w płaszczyźnie motywacyjno‑komunikatywnej, Poznań.
Google Scholar

Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2014, Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” XXVII, s. 135–144.
Google Scholar

Rutkiewicz‑ Hanczewska M., 2021, Polskie i ukraińskie nazwy producentów słodyczy i ich wyrobów w ujęciu kontrastywnym, „Onomastica” LXV, s. 265–303.
Google Scholar

Rutkowski M., 2003, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica” XLVIII, s. 239–254.
Google Scholar

Sarnowska‑ Giefing I., 1984, Nazewnictwo w nowelach i powieściach polskich okresu realizmu i naturalizmu, Poznań.
Google Scholar

Skowronek B., 2016, Z perspektywy odbiorcy. O nowym obszarze badań języka w mediach, „Język Polski” XLVI/2, s. 11–17.
Google Scholar

Skowronek K., 2016, Kultura konsumpcji – kultura terapii. Studia językoznawcze, Kraków.
Google Scholar

Szymczak K., 2019, Nazwy handlowe piw w polszczyźnie. Próba typologii, „Linguistische Treffen in Wrocław” XVI/2, s. 177–190.
Google Scholar

Tomecka‑ Mirek A., 2010, Leon i Elektryczna pomarańcza, czyli o uwodzeniu nazwą. Tendencje w tworzeniu nazw soków, nektarów i napojów, [w:] Nazwy własne a społeczeństwo, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 357–370.
Google Scholar

Trubačov O.M., 1974–2018, Ètimologičeskij slovar’ slavânskih âzykov, t. 1–41, Moskva [Трубачов O.M., 1974–2018, Этимологический словарь славянских языков, T. 1–41, Москва], https://etymolog.ruslang.ru/index.php?act=essja (dostęp: 10.10.2022).
Google Scholar

Wilkoń A., 1970, Nazewnictwo w utworach Stefana Żeromskiego, Wrocław.
Google Scholar

Zimny R., 2008, Kreowanie obrazów świata w tekstach reklamowych, Warszawa.
Google Scholar