Język młodych tarnowian w świetle korespondencji elektronicznej
Main Article Content
Abstrakt
inhabitants of Tarnów. The research corpus consists of about 200 e-mails written by pupils
of Tarnów schools between March 2007 and April 2008. Main emphasis of the research
is put on the novel linguistic forms which determine the innovative character of e-mail
communication, in particular: technical and technological vocabulary, abbreviations and
acronyms, borrowings, graphic signs and specific spelling forms, and vulgarity of expression.
Those observations do not characterize the whole lexicon, but only a selected fragment of
the linguistic reality, yet on this basis we may claim that the internet language of the youth is
strongly influential and growing in range, and should become a subject of a detailed linguistic
analysis.
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bralczyk J., 2008, Wirtualna polszczyzna, http://www.mojageneracja.pl./8899/blog/132815941 / 46c9548fdcecf [dostęp 08.08.2008].
Google Scholar
Cieślik M., 2005, Hajsowny ziom w bemie, „Wprost”, nr 1171 http://www.translatorscafe.com/ cafe/MegaBBS/thread-view.asp?threadid=4666&posts=3 [dostęp 19.11.2008].
Google Scholar
Cwalina W., 2001, Generacja Y – ponury mit czy obiecująca rzeczywistość?, [w:] T. Zasępa, R. Chmura, Fenomen społeczeństwa informacyjnego, Częstochowa, s. 29–42.
Google Scholar
Czarnecka K., 1999, Postawy młodzieży szkolnej wobec wulgaryzacji języka uczniowskiego, [w:] Mowa rozświetlona myślą. Świadomość normatywno-stylistyczna współczesnych Polaków, red. J. Miodek, Wrocław, s. 158–165.
Google Scholar
Dąbrowska M., 2000, Język e-maila jako hybryda mowy i pisma, [w:] Język trzeciego tysiąclecia.
Google Scholar
Zbiór referatów z konferencji (Kraków, 2–4 marca 2000), „Język a Komunikacja 1”, red. G. Szpila, Kraków, s. 95–111.
Google Scholar
Decuyper K., 2001, Znajomość polskich wulgaryzmów wśród cudzoziemców studiujących w Krakowie, [w:] Współczesna leksyka, red. K. Michalewski, cz. I, Łódź, s. 55–63.
Google Scholar
Deminet J., 2000, Papuzi język informatyki, „PC Kurier”, nr 23, s. 50–58.
Google Scholar
Gajda S., 2000, Media – stylowy tygiel współczesnej polszczyzny, [w:] Język w mediach masowych, red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa, s. 19–25.
Google Scholar
Gajewska E., 2005, Komputer cały w obrazkach. Komunikat słowny versus ikonki, [w:] Między oryginałem a przekładem, t. 10: Między tekstem a obrazem. Przekład a telewizja, reklama, teatr, film, komiks, Internet, red. U. Kropiwiec, M. Filipowicz-Rudek, J. Konieczna-Twardzikowa, Kraków, s. 171–180.
Google Scholar
Golus B., 2004, Fenomen rozmów internetowych, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita, przy współudziale J. Grzeni, Katowice.
Google Scholar
Gogołek U., 2008, Strefa (ni)e-kulturalna, http://merkuriusz.id.uw.edu.pl/numer_5/swiat_ mediow/Strefa+(ni)e-kulturalna,107.html [dostęp 23.10.2008].
Google Scholar
Grzenia J., 2004, Strona WWW jako forma dialogowa, [w:] Dialog a nowe media, red. M. Kita, przy współudziale J. Grzeni, Katowice, s. 22–33.
Google Scholar
Grzenia J., 2006, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
Google Scholar
Kuruc M., 2006, Akronimy jako element komunikacji językowej, „Język Polski”, z. 5, s. 348–357.
Google Scholar
Kuruc M., 2007, Sposoby wyrażania radości w Internecie [w:] Oblicza humoru, t. I, red. W. Świątkiewicz, M. Świątkiewicz-Mośny, W. Ślęzak-Tazbir, Wrocław, e-book, s. 20–32.
Google Scholar
Kwiecień A., 2006, Polszczyzna w sieci, http://www.kpk-ottawa.org/sip/bez_ogonkow/biuletyn/2006/0605.html [dostęp 09.09.2008].
Google Scholar
Lisecki M., 2001, Komunikacja przez komputer, [w:] Język a komunikacja, t. 3, red. G. Habrajska, Łódź, 106–118.
Google Scholar
Łuc I., 2008, Język mediów a język młodzieży – edukacyjne wyzwania i zagrożenia, http://kon ferencja.21.edu.pl/publikacje/6/1/2.01%20LUC%20I.pdf [dostęp 10.11.2008].
Google Scholar
Szumilas D., 2005, Czatowanie i komunikatory, Warszawa.
Google Scholar
Język młodych tarnowian w świetle korespondencji elektronicznej
Google Scholar