Czasownik mentalny (nie) rozumiem w audycji radiowej Dzieci wiedzą lepiej
Main Article Content
Abstrakt
The author analyses utterances of pre-school children focusing on metalinguistic sentences, i.e. sentences that contain the negative predicate to not understand. His observations confirm the thesis put forward by other scholars that children at this level of development can understand and produce acceptable utterances, i.e. utterances that fit the context. In other words, the ability of pre-school children to understand is better developed that their ability to express themselves.
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Apresjan J.D., 1995, Problema faktiwnosti znat’ i jego sinonimy, „Voprosy Jazykoznanija”, nr 4.
Google Scholar
Bogusławski A., 1987, Towards Understanding ‘understanding’, [w:] Od kodu do kodu, red. A. Bogusławski, B. Bojar, Warszawa.
Google Scholar
Bogusławski A., 1988, Język w słowniku, Wrocław.
Google Scholar
Bogusławski A., 1998, Science as Linguistic Activity, Warszawa.
Google Scholar
Bogusławski A., 2004, Aspekt i negacja, Warszawa.
Google Scholar
Boniecka B., 2010, Jak dzieci poznają, przetwarzają i kreują rzeczywistość, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 21–30.
Google Scholar
Bułygina T.V., Šmelev A.D., 1988, Čem obusłowlena transitiovnost; znanija?, [w:] Logičeskij analiz jazyka. Znanije i mnienije, Moskwa.
Google Scholar
Corder S.P., 1983, Analiza błędu językowego, [w:] Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. 2: Techniki w językoznawstwie stosowanym, red. J.P.B. Allen, S.P. Corder, red. wyd. pol. J. Rusiecki, Warszawa.
Google Scholar
Danielewiczowa M., 2000, Główne problemy opisu i podziału czasownikowych predykatów mentalnych, [w:] Studia z semantyki porównawczej, nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne, cz. 1, red. R. Grzegorczykowa, K. Waszakowa, Warszawa, s. 227–247.
Google Scholar
Danielewiczowa M., 2002, Wiedza i niewiedza. Studium polskich czasowników epistemicznych, Warszawa.
Google Scholar
Kielar-Turska M., 2012, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot, s. 15–64.
Google Scholar
Kuryłowicz J., 1977, Problèmes de linguistique indo-européenne, Wrocław.
Google Scholar
Piaget J., 1933, Jak sobie dziecko świat przedstawia, tłum. M. Ziembińska, Lwów – Warszawa.
Google Scholar
Piaget J., 1966, Narodziny inteligencji dziecka, tłum. M. Przetacznikowa, Warszawa.
Google Scholar
Piaget J., 2005, Mowa i myślenie dziecka, Warszawa.
Google Scholar
Rittel T., 1998, Sposoby określania sprawności językowej ucznia, [w:] Komunikacja. Dialog. Edukacja, red. W. Kojs, R. Mrózek, cz. 1, s. 99–117.
Google Scholar
Sprawności językowe, 1997, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1971, Kocha – lubi – szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
Google Scholar
Słowniki
Google Scholar
EJO – Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław – Warszawa – Kraków 1994.
Google Scholar
ISJP – Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1–2, Warszawa 2001.
Google Scholar
MPS – M. Krajewska, Mój pierwszy prawdziwy słownik, Warszawa 2008.
Google Scholar
NSS – A. Bogusławski, J. Wawrzyńczyk, Polszczyzna, jaką znamy. Nowa sonda słownikowa, Warszawa 1993.
Google Scholar
Reber SP – A.S. Reber, Słownik psychologii, red. I. Kurcz, K. Skarżyńska, Warszawa 2002.
Google Scholar
USJP – Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. 1–4, Warszawa 2003.
Google Scholar
Źródła
Google Scholar
AT – A. Tekiela, „Audycja radiowa Dzieci wiedzą lepiej. Próba dziecięcego definiowania pojęć”, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Jana Ożdżyńskiego w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010, Aneks, s. 1–37.
Google Scholar
RP – R. Polivka, „Objaśnianie znaczeń i definiowanie pojęć przez dzieci w wieku przedszkolnym (na podstawie audycji Dzieci wiedzą lepiej)”, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Jana Ożdżyńskiego w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010.
Google Scholar