Czasownik mentalny (nie) rozumiem w audycji radiowej Dzieci wiedzą lepiej
Main Article Content
Abstract
The author analyses utterances of pre-school children focusing on metalinguistic sentences, i.e. sentences that contain the negative predicate to not understand. His observations confirm the thesis put forward by other scholars that children at this level of development can understand and produce acceptable utterances, i.e. utterances that fit the context. In other words, the ability of pre-school children to understand is better developed that their ability to express themselves.
Downloads
Article Details
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Apresjan J.D., 1995, Problema faktiwnosti znat’ i jego sinonimy, „Voprosy Jazykoznanija”, nr 4.
Google Scholar
Bogusławski A., 1987, Towards Understanding ‘understanding’, [w:] Od kodu do kodu, red. A. Bogusławski, B. Bojar, Warszawa.
Google Scholar
Bogusławski A., 1988, Język w słowniku, Wrocław.
Google Scholar
Bogusławski A., 1998, Science as Linguistic Activity, Warszawa.
Google Scholar
Bogusławski A., 2004, Aspekt i negacja, Warszawa.
Google Scholar
Boniecka B., 2010, Jak dzieci poznają, przetwarzają i kreują rzeczywistość, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 21–30.
Google Scholar
Bułygina T.V., Šmelev A.D., 1988, Čem obusłowlena transitiovnost; znanija?, [w:] Logičeskij analiz jazyka. Znanije i mnienije, Moskwa.
Google Scholar
Corder S.P., 1983, Analiza błędu językowego, [w:] Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. 2: Techniki w językoznawstwie stosowanym, red. J.P.B. Allen, S.P. Corder, red. wyd. pol. J. Rusiecki, Warszawa.
Google Scholar
Danielewiczowa M., 2000, Główne problemy opisu i podziału czasownikowych predykatów mentalnych, [w:] Studia z semantyki porównawczej, nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne, cz. 1, red. R. Grzegorczykowa, K. Waszakowa, Warszawa, s. 227–247.
Google Scholar
Danielewiczowa M., 2002, Wiedza i niewiedza. Studium polskich czasowników epistemicznych, Warszawa.
Google Scholar
Kielar-Turska M., 2012, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot, s. 15–64.
Google Scholar
Kuryłowicz J., 1977, Problèmes de linguistique indo-européenne, Wrocław.
Google Scholar
Piaget J., 1933, Jak sobie dziecko świat przedstawia, tłum. M. Ziembińska, Lwów – Warszawa.
Google Scholar
Piaget J., 1966, Narodziny inteligencji dziecka, tłum. M. Przetacznikowa, Warszawa.
Google Scholar
Piaget J., 2005, Mowa i myślenie dziecka, Warszawa.
Google Scholar
Rittel T., 1998, Sposoby określania sprawności językowej ucznia, [w:] Komunikacja. Dialog. Edukacja, red. W. Kojs, R. Mrózek, cz. 1, s. 99–117.
Google Scholar
Sprawności językowe, 1997, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1971, Kocha – lubi – szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
Google Scholar
Słowniki
Google Scholar
EJO – Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław – Warszawa – Kraków 1994.
Google Scholar
ISJP – Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1–2, Warszawa 2001.
Google Scholar
MPS – M. Krajewska, Mój pierwszy prawdziwy słownik, Warszawa 2008.
Google Scholar
NSS – A. Bogusławski, J. Wawrzyńczyk, Polszczyzna, jaką znamy. Nowa sonda słownikowa, Warszawa 1993.
Google Scholar
Reber SP – A.S. Reber, Słownik psychologii, red. I. Kurcz, K. Skarżyńska, Warszawa 2002.
Google Scholar
USJP – Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. 1–4, Warszawa 2003.
Google Scholar
Źródła
Google Scholar
AT – A. Tekiela, „Audycja radiowa Dzieci wiedzą lepiej. Próba dziecięcego definiowania pojęć”, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Jana Ożdżyńskiego w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010, Aneks, s. 1–37.
Google Scholar
RP – R. Polivka, „Objaśnianie znaczeń i definiowanie pojęć przez dzieci w wieku przedszkolnym (na podstawie audycji Dzieci wiedzą lepiej)”, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Jana Ożdżyńskiego w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010.
Google Scholar