Czasownik mentalny (nie) rozumiem w audycji radiowej Dzieci wiedzą lepiej

Main Article Content

Grzegorz Ożdżyński

Abstract

The author analyses utterances of pre-school children focusing on metalinguistic sentences, i.e. sentences that contain the negative predicate to not understand. His observations confirm the thesis put forward by other scholars that children at this level of development can understand and produce acceptable utterances, i.e. utterances that fit the context. In other words, the ability of pre-school children to understand is better developed that their ability to express themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ożdżyński, G. (2013) “Czasownik mentalny (nie) rozumiem w audycji radiowej Dzieci wiedzą lepiej”, Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica, (8). Available at: https://studialinguistica.uken.krakow.pl/article/view/5119 (Accessed: 21 November 2024).
Section
Articles

References

Apresjan J.D., 1995, Problema faktiwnosti znat’ i jego sinonimy, „Voprosy Jazykoznanija”, nr 4.
Google Scholar

Bogusławski A., 1987, Towards Understanding ‘understanding’, [w:] Od kodu do kodu, red. A. Bogusławski, B. Bojar, Warszawa.
Google Scholar

Bogusławski A., 1988, Język w słowniku, Wrocław.
Google Scholar

Bogusławski A., 1998, Science as Linguistic Activity, Warszawa.
Google Scholar

Bogusławski A., 2004, Aspekt i negacja, Warszawa.
Google Scholar

Boniecka B., 2010, Jak dzieci poznają, przetwarzają i kreują rzeczywistość, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku, red. M. Karwatowska, A. Siwiec, Chełm, s. 21–30.
Google Scholar

Bułygina T.V., Šmelev A.D., 1988, Čem obusłowlena transitiovnost; znanija?, [w:] Logičeskij analiz jazyka. Znanije i mnienije, Moskwa.
Google Scholar

Corder S.P., 1983, Analiza błędu językowego, [w:] Kurs edynburski językoznawstwa stosowanego, t. 2: Techniki w językoznawstwie stosowanym, red. J.P.B. Allen, S.P. Corder, red. wyd. pol. J. Rusiecki, Warszawa.
Google Scholar

Danielewiczowa M., 2000, Główne problemy opisu i podziału czasownikowych predykatów mentalnych, [w:] Studia z semantyki porównawczej, nazwy barw, nazwy wymiarów, predykaty mentalne, cz. 1, red. R. Grzegorczykowa, K. Waszakowa, Warszawa, s. 227–247.
Google Scholar

Danielewiczowa M., 2002, Wiedza i niewiedza. Studium polskich czasowników epistemicznych, Warszawa.
Google Scholar

Kielar-Turska M., 2012, Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych, [w:] Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplewska, S. Milewski, Sopot, s. 15–64.
Google Scholar

Kuryłowicz J., 1977, Problèmes de linguistique indo-européenne, Wrocław.
Google Scholar

Piaget J., 1933, Jak sobie dziecko świat przedstawia, tłum. M. Ziembińska, Lwów – Warszawa.
Google Scholar

Piaget J., 1966, Narodziny inteligencji dziecka, tłum. M. Przetacznikowa, Warszawa.
Google Scholar

Piaget J., 2005, Mowa i myślenie dziecka, Warszawa.
Google Scholar

Rittel T., 1998, Sposoby określania sprawności językowej ucznia, [w:] Komunikacja. Dialog. Edukacja, red. W. Kojs, R. Mrózek, cz. 1, s. 99–117.
Google Scholar

Sprawności językowe, 1997, red. J. Ożdżyński, T. Rittel, Kraków.
Google Scholar

Wierzbicka A., 1971, Kocha – lubi – szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa.
Google Scholar

Wierzbicka A., 2006, Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne, Lublin.
Google Scholar

Słowniki
Google Scholar

EJO – Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław – Warszawa – Kraków 1994.
Google Scholar

ISJP – Inny słownik języka polskiego, red. M. Bańko, t. 1–2, Warszawa 2001.
Google Scholar

MPS – M. Krajewska, Mój pierwszy prawdziwy słownik, Warszawa 2008.
Google Scholar

NSS – A. Bogusławski, J. Wawrzyńczyk, Polszczyzna, jaką znamy. Nowa sonda słownikowa, Warszawa 1993.
Google Scholar

Reber SP – A.S. Reber, Słownik psychologii, red. I. Kurcz, K. Skarżyńska, Warszawa 2002.
Google Scholar

USJP – Uniwersalny słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, t. 1–4, Warszawa 2003.
Google Scholar

Źródła
Google Scholar

AT – A. Tekiela, „Audycja radiowa Dzieci wiedzą lepiej. Próba dziecięcego definiowania pojęć”, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Jana Ożdżyńskiego w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010, Aneks, s. 1–37.
Google Scholar

RP – R. Polivka, „Objaśnianie znaczeń i definiowanie pojęć przez dzieci w wieku przedszkolnym (na podstawie audycji Dzieci wiedzą lepiej)”, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Jana Ożdżyńskiego w Katedrze Logopedii i Lingwistyki Edukacyjnej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, 2010.
Google Scholar