Polityczna rozrywka czy nowa retoryka? W stronę współczesnej widoczności medialnej polityków
Main Article Content
Abstrakt
Numerous variables must be considered in an analysis of paradigms used to create the image of a politician in the contemporary media space. The author aims to describe the changes that have occurred in Poland in this area since the year 2015 (two concurrent election cam- paigns), associated with a completely new way of perception and thus with a new set of tools used to create the media image of a politician. The discussion is based on an original research category: a politician understood as a MediaEgo who exists in a complex media and political reality termed the MediaPolis. The contents of the Pudelek.pl web portal are discussed to identify the methods used to create the image of one of Polish politicians (who are analyzed by the author in terms of MediaEgo existence), President Andrzej Duda.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bader K., 2012, Medialisierung der Parteien, Politerisierung der Medien, München.
Google Scholar
Biskup B., 2012, Prowadzenie kampanii permanentnej w Polsce. Uwagi na temat zjawiska i wykorzystywanych narzędzi, „Studia Politologiczne”, nr 24, s. 132–148.
Google Scholar
Boje D.M., Tourani N., 2012, Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania, [w:] D. Jemielniak, Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom I, Warszawa, s. 212–240.
Google Scholar
Corner J., 2003, Mediated Persona and Political Culture, [w:] J. Corner, D. Pels, Media and the Restyling of Politics. Consumerism, Celebrity, and Cynism, London, s. 68, [za:] D. Piontek,
Google Scholar
Komunikowanie polityczne i kultrura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Po- znań 2011.
Google Scholar
Cwalina W., 1999, Interakcje paraspołeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin, s. 54–62.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., 2007, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław.
Google Scholar
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1988, Słownik terminów literackich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź.
Google Scholar
Jabłoński W., 2007, Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa.
Google Scholar
Keen A., 2007, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa.
Google Scholar
Kuhn T., 1968, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa.
Google Scholar
Lichański J.Z., 2007, Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. 1: Historia i teoria retoryki, Warszawa, s. 61 i 71.
Google Scholar
Matysek M., 2007, „Opowiadać znaczy żyć”, czyli o pewnym sposobie rozumienia narracji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 40–50.
Google Scholar
Michalczyk S., 2009, Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice, s. 17–34.
Google Scholar
Nowak E., 2009, Komercjalizacja komunikacji politycznej – infotainment i politainment w programach informacyjnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. 16, 2 Sectio K, s. 201–213.
Google Scholar
Olczyk T., 2009, Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa.
Google Scholar
Olczyk T., 2013, Teoria i praktyka celebrytyzacji politycznej. Celebryci polityczni w internetowych serwisach plotkarskich, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1, s. 71–90.
Google Scholar
Oniszczuk Z., 2011, Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, „Studia Medioznawcze”, nr 4, s. 11–23.
Google Scholar
Perelman Ch., 2002, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, tłum. M. Chomicz, Warszawa.
Google Scholar
Pfetsch B., Greyer J., Trebbe J. (red.), 2013, MediaPolis – Kommunikation zwischen Boulevard und Parlament. Strukturen, Entwicklungen und Probleme von politischer und zivilgesellschaftlicher Öffentlichkeit, München.
Google Scholar
Pindel R., 2003, Nowa retoryka w ujęciu Chaima Perelmana oraz Lucie Olbrechts-Tyteca w kontekście badania tekstu biblijnego, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 36, s. 414–436.
Google Scholar
Piontek D., 2001, Media polityczne w Polsce, „Studia Medioznawcze”, nr 2, s. 39–50.
Google Scholar
Piontek D., 2011, Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań.
Google Scholar
Piontek D., Annusewicz O., 2013, Polityka popularna: celebrytyzacja polityki, politainmenttabloidyzacja, „E-politicon”, nr 5, s. 6–28, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.deskligha7aa4c22-3d78-4bb7-9c6d-1a34dfb50473 (dostęp: 7.12.2016).
Google Scholar
Piontek D., Hordecki B., Ossowski S., 2013, Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich mediach, Poznań.
Google Scholar
Postman N., 2004, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.
Google Scholar
Pliszka S., Korbel E., Sieradzka I., Kozłowska M., 2008 (grudzień), Raport PBI, http://pbi1. home.pl/s/p/artykuly/10/104/raport.pdf (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
Sasińska-Klas T., 2014, Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2, s. 162–175.
Google Scholar
Vall du M., Walecka-Rynduch A., 2012, Politicaltainment jako przejaw tabloidyzacji polityki, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 107–121.
Google Scholar
Wojcik K., 1999, Public Relations od A do Z, Warszawa.
Google Scholar
Netografia
Google Scholar
http://gieldamediowa.pl/newsy/1061-ranking-serwisow-plotkarskich (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://reklama.wp.pl/kat,1039469,serwisy.html?ticaid=116dc7 (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://sjp.pwn.pl/sjp/;2501076 (dostęp: kwiecień 2016).
Google Scholar
http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2012/06/top-10-serwisow-plotkarskich-w-polsce.aspx (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://www.press.pl/w-najnowszym-press/pokaz/2130,Press-11-_190_-Ranking-serwisow-plotkarskich (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://wyborcza.pl/magazyn/1,143557,17669489,Pudelek_podgryza_w_imie_wartosci__Podobno__Idole_z.html (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://wyszlo.com/test-wyszlo-portale-plotkarskie/ (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
h t t p s : / / w w w. f a c e b o o k . c o m / B R G r u p a W P / p h o t o s / ? t a b = a l b u m & a l b u m _ i d = 10150370538183733 (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar