Polityczna rozrywka czy nowa retoryka? W stronę współczesnej widoczności medialnej polityków
Main Article Content
Abstract
Numerous variables must be considered in an analysis of paradigms used to create the image of a politician in the contemporary media space. The author aims to describe the changes that have occurred in Poland in this area since the year 2015 (two concurrent election cam- paigns), associated with a completely new way of perception and thus with a new set of tools used to create the media image of a politician. The discussion is based on an original research category: a politician understood as a MediaEgo who exists in a complex media and political reality termed the MediaPolis. The contents of the Pudelek.pl web portal are discussed to identify the methods used to create the image of one of Polish politicians (who are analyzed by the author in terms of MediaEgo existence), President Andrzej Duda.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Bader K., 2012, Medialisierung der Parteien, Politerisierung der Medien, München.
Google Scholar
Biskup B., 2012, Prowadzenie kampanii permanentnej w Polsce. Uwagi na temat zjawiska i wykorzystywanych narzędzi, „Studia Politologiczne”, nr 24, s. 132–148.
Google Scholar
Boje D.M., Tourani N., 2012, Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania, [w:] D. Jemielniak, Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom I, Warszawa, s. 212–240.
Google Scholar
Corner J., 2003, Mediated Persona and Political Culture, [w:] J. Corner, D. Pels, Media and the Restyling of Politics. Consumerism, Celebrity, and Cynism, London, s. 68, [za:] D. Piontek,
Google Scholar
Komunikowanie polityczne i kultrura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Po- znań 2011.
Google Scholar
Cwalina W., 1999, Interakcje paraspołeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, red. P. Francuz, Lublin, s. 54–62.
Google Scholar
Dobek-Ostrowska B., 2007, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wrocław.
Google Scholar
Głowiński M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., 1988, Słownik terminów literackich, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź.
Google Scholar
Jabłoński W., 2007, Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa.
Google Scholar
Keen A., 2007, Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę, tłum. M. Bernatowicz, K. Topolska-Ghariani, Warszawa.
Google Scholar
Kuhn T., 1968, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa.
Google Scholar
Lichański J.Z., 2007, Retoryka. Historia – teoria – praktyka, t. 1: Historia i teoria retoryki, Warszawa, s. 61 i 71.
Google Scholar
Matysek M., 2007, „Opowiadać znaczy żyć”, czyli o pewnym sposobie rozumienia narracji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 40–50.
Google Scholar
Michalczyk S., 2009, Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu, [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych, red. M. Kolczyński, M. Mazur, S. Michalczyk, Katowice, s. 17–34.
Google Scholar
Nowak E., 2009, Komercjalizacja komunikacji politycznej – infotainment i politainment w programach informacyjnych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. 16, 2 Sectio K, s. 201–213.
Google Scholar
Olczyk T., 2009, Politrozrywka i popperswazja. Reklama telewizyjna w polskich kampaniach wyborczych XXI wieku, Warszawa.
Google Scholar
Olczyk T., 2013, Teoria i praktyka celebrytyzacji politycznej. Celebryci polityczni w internetowych serwisach plotkarskich, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1, s. 71–90.
Google Scholar
Oniszczuk Z., 2011, Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów. Dwa wymiary wzajemnych relacji, „Studia Medioznawcze”, nr 4, s. 11–23.
Google Scholar
Perelman Ch., 2002, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, tłum. M. Chomicz, Warszawa.
Google Scholar
Pfetsch B., Greyer J., Trebbe J. (red.), 2013, MediaPolis – Kommunikation zwischen Boulevard und Parlament. Strukturen, Entwicklungen und Probleme von politischer und zivilgesellschaftlicher Öffentlichkeit, München.
Google Scholar
Pindel R., 2003, Nowa retoryka w ujęciu Chaima Perelmana oraz Lucie Olbrechts-Tyteca w kontekście badania tekstu biblijnego, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 36, s. 414–436.
Google Scholar
Piontek D., 2001, Media polityczne w Polsce, „Studia Medioznawcze”, nr 2, s. 39–50.
Google Scholar
Piontek D., 2011, Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Poznań.
Google Scholar
Piontek D., Annusewicz O., 2013, Polityka popularna: celebrytyzacja polityki, politainmenttabloidyzacja, „E-politicon”, nr 5, s. 6–28, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.deskligha7aa4c22-3d78-4bb7-9c6d-1a34dfb50473 (dostęp: 7.12.2016).
Google Scholar
Piontek D., Hordecki B., Ossowski S., 2013, Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich mediach, Poznań.
Google Scholar
Postman N., 2004, Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-businessu, tłum. L. Niedzielski, Warszawa.
Google Scholar
Pliszka S., Korbel E., Sieradzka I., Kozłowska M., 2008 (grudzień), Raport PBI, http://pbi1. home.pl/s/p/artykuly/10/104/raport.pdf (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
Sasińska-Klas T., 2014, Mediatyzacja a medializacja sfery publicznej, „Zeszyty Prasoznawcze”, nr 2, s. 162–175.
Google Scholar
Vall du M., Walecka-Rynduch A., 2012, Politicaltainment jako przejaw tabloidyzacji polityki, „Państwo i Społeczeństwo”, nr 1, s. 107–121.
Google Scholar
Wojcik K., 1999, Public Relations od A do Z, Warszawa.
Google Scholar
Netografia
Google Scholar
http://gieldamediowa.pl/newsy/1061-ranking-serwisow-plotkarskich (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://reklama.wp.pl/kat,1039469,serwisy.html?ticaid=116dc7 (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://sjp.pwn.pl/sjp/;2501076 (dostęp: kwiecień 2016).
Google Scholar
http://www.komputerswiat.pl/artykuly/redakcyjne/2012/06/top-10-serwisow-plotkarskich-w-polsce.aspx (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://www.press.pl/w-najnowszym-press/pokaz/2130,Press-11-_190_-Ranking-serwisow-plotkarskich (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://wyborcza.pl/magazyn/1,143557,17669489,Pudelek_podgryza_w_imie_wartosci__Podobno__Idole_z.html (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
http://wyszlo.com/test-wyszlo-portale-plotkarskie/ (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar
h t t p s : / / w w w. f a c e b o o k . c o m / B R G r u p a W P / p h o t o s / ? t a b = a l b u m & a l b u m _ i d = 10150370538183733 (dostęp: 18.04.2016).
Google Scholar