Zachowywanie i łamanie zasad etyki komunikacyjnej w dyskusji o wyborze Naczelnika Związku Harcerstwa Polskiego
Main Article Content
Abstrakt
There are 7 principles of ethical communication disscused in the article. Presented rules were excerpted from the review of word ethics literature. These are: the principle of equality, the principle of inclusion, the principle of honesty and truthfulness, the principle of non-coercion, the principle of non-dehumanization, the principle of taking into account human complexity and multidimensionality, and the principle of preserving and respecting autonomy. The article presents types of linguistic behaviour, which proves that the indicated rules are respected and disregarded in the communication process. In order to systematize the analysis of both types of behaviour, in the article a code key was used. At the same time, by presenting the categories that make up the code key, it is a tool that can be successfully used to study communication ethics in other types of texts.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Awdiejew A., Habrajska G., 2009, Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3: Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask, s. 9–54.
Google Scholar
Bartmiński J., 2017, Etyka słowa a potoczny wzorzec komunikacji, [w:] Etyka słowa. Wybór opracowań, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina, Lublin, s. 39–50.
Google Scholar
Cegieła A., 2013, Słowa niebezpieczne i niepożądane w przestrzeni społecznej. Etyka słowa a poprawność polityczna, „Poradnik Językowy”, nr 10, s. 57–70.
Google Scholar
Cegieła A., 2014a, Słowa i ludzie. Wprowadzenie do etyki słowa, Warszawa.
Google Scholar
Cegieła A., 2014b, Etyka słowa w dyskursie publicznym, [w:] Słowo we współczesnych dyskursach, red. K. Jachimowska, B. Kudra, E. Szkudlarek-Śmiechowicz, Łódź, s. 23–34.
Google Scholar
Cegieła A., 2019, Na czym polega przemoc w języku komunikacji publicznej?, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 7–20.
Google Scholar
van Dijk T.A. (red.), 2001, Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa.
Google Scholar
Dudziak A., 2019, Wokół podstawowych zagadnień metodologicznych i propozycji badawczych w zakresie etyki komunikacji językowej, „Roczniki Humanistyczne”, Tom LXVII, z. 6, s. 89–104.
Google Scholar
Giza A., 1993, Na czym polega „etyczna komunikacja”?, [w:] Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa, s. 17–20.
Google Scholar
Jachymek K., w przygotowaniu, Wyznaczniki etyki komunikacyjnej. Klucz kodowy.
Google Scholar
Jachymek K., w recenzji, Zastosowanie klucza kodowego jako narzędzia analizy etyki komunikacyjnej (na podstawie dyskusji o wyborze Naczelnika ZHP).
Google Scholar
Kapuściński R., 1993, Środki masowego przekazu a etyka komunikacji, [w:] Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa, s. 59–61.
Google Scholar
Marcjanik M., 2017, Miejsce etykiety językowej wśród wartości. Uwagi ogólne, [w:] Etyka słowa. Wybór opracowań, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina, Lublin, s. 339–345.
Google Scholar
Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.
Google Scholar
Markowski A., 2017, Warunki właściwego użycia języka: etyka słowa – manipulacja językowa – nowomowa, [w:] Etyka słowa. Wybór opracowań, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina, Lublin, s. 133–146.
Google Scholar
Nijakowski L., 2008, Mowa nienawiści w świetle teorii dyskursu, [w:] Analiza dyskursu w socjologii i dla socjologii, red. A. Horolets, Toruń, s. 113–133.
Google Scholar
Ożóg K., 2005, Współczesny model polskiej grzeczności językowej, [w:] Język a Kultura, t. 17: Życzliwość i agresja w języku i kulturze, red. A. Dąbrowska, A. Nowakowska, Wrocław, s. 9–16.
Google Scholar
Pręgowski M., 2012, Zarys aksjologii Internetu. Netykieta jako system norm i wartości sieci, Toruń.
Google Scholar
Puzynina J., 1993, O warunkach udanej komunikacji językowej, [w:] Etyka międzyludzkiej komunikacji, red. J. Puzynina, Warszawa, s. 21–23.
Google Scholar
Puzynina J., 1997, Słowo – wartość – kultura, Lublin.
Google Scholar
Puzynina J., Pajdzińska A., 2017, Etyka słowa, [w:] Etyka słowa. Wybór opracowań, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina, Lublin, s. 21–29.
Google Scholar
Urzędowska A., 2017, Etyka czy etykieta? Charakterystyka komentarzy Facebooka w perspektywie poprawności językowej i obyczajowej, „Studia Socialia Cracoviensia” 9, nr 1, s. 173–187.
Google Scholar
Wierzbicka A., 2017, Trzy zasady etyki słowa, [w:] Etyka słowa. Wybór opracowań, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, M. Nowosad-Bakalarczyk, J. Puzynina, Lublin, s. 67–73.
Google Scholar
Winczewski D., 2015, Reifikacja: Meandry teorii krytycznej, [w:] Filozoficzne rozważania o człowieku i nowoczesności, red. K. Bałękowski, K. Maciąg, Lublin, s. 7–22.
Google Scholar
Fanpage Z24 dostępny na portalu Facebook, „Facebook.pl”, https://www.facebook.com/Z24-189948942139/ (dostęp 24.11.2021).
Google Scholar
Związek Harcerstwa Polskiego – oficjalna strona organizacji, „ZHP.pl”, https://zhp.pl/ (dostęp 25.08.2021).
Google Scholar