Similarities and Differences between Social Networking Services in Poland and Slovakia
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł koncentruje się na rozwoju serwisów społecznościowych w dwóch krajach: na Słowacji i w Polsce, i ma charakter badania empirycznego z perspektywy porównawczej. Główna część artykułu obejmuje szerokie badanie wykonane wśród studentów słowackich i polskich uczelni. Na wstępie autorzy starają się krótko zanalizować rolę serwisu społecznościowego Facebook. com - jako najważniejszego gracza globalnego w dziedzinie serwisów społecznościowych. Korzystając z danych statystycznych, prezentują aktualny rozwój tego serwisu i porównują go z najpopularniejszymi serwisami lokalnymi, zarówno na Słowacji (z usługą o nazwie Pokec.sk), jak i w Polsce (Nasza-klasa.pl).
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Gajdka, K. 2009: “Nowe Trendy w Samorządowych Kampaniach Wyborczych”. In: Budowanie Społeczności Lokalnej. Ed. by A. Adamus-Matuszyńska. Katowice, pp. 123–166.
Google Scholar
Gero, Š. 2005. “Paradoxy Nových Médií v Marketingovej Komunikácii”. In: Marketingové Komunikace a Media. Zlín, pp. 59–67.
Google Scholar
Global Faces and Networked Places. March 2009. A Nielsen Report on Social Networking’s New Global Footprint. Http://Blog.Nielsen.Com/Nielsenwire/Wp-Content/Uploads/2009/03 /Nielsen_Globalfaces_Mar09.Pdf> (accessed: 16.10.2009).
Google Scholar
Kalamdani, V. 2009. Barely 3 Months, and 50 Million Users Added. Http://Socialnetworkbuzz.
Google Scholar
Wordpress.Com/Category/Facebook-News/ (accessed: 5.09.2010).
Google Scholar
Satková, J. 2006. “Médiá ako Prostriedok Sebavyjadrenia vo Výtvarnej Tvorbe Študentov”. In: (Ko)Médiá: Zborník Vedecko-Odbornej Konferencie. Nitra, p. 39.
Google Scholar
Spálová, L. et al. 2006. “Vplyv Médií na Utváranie Gender Stereotypov u Detí”. In: “Komédia”: Zborník Abstraktov Vedecko-Odbornej Konferencie. Nitra, pp. 40–47.
Google Scholar
Šramová, B. 2007. “Negatívne Postoje a Médiá”. In: “Multikultúrne Tolerantná Škola”: Rozvoj Tolerancie Žiakov k Migrantom v Školskom Vzdelávacom Programe. Bratislava, pp. 78–84.
Google Scholar
Wojciechowski, Ł. and Mikuláš, P. 2009. Sociálne Siete ako Špecifická Forma Komunikácie s Dôrazom na Fotografiu. Štúdia z konferencie Tolerancia a Intolerancia, organizovanej Oz Melius v Spolupráci so Slovenskou psychologickou spoločnosťou pri SAV. Komárno, 7–9 October 2009.
Google Scholar