Originalita plagiátu – plagiátorstvo originality (poznámky k prvku kampane SNS)
Main Article Content
Abstrakt
The authors analyze a pre-election poster of the Slovak parliamentary party, the Slovak National Party (SNS). The poster has been selected for analysis as it is strikingly similar to the poster of the extreme right-wing party, Jobbik, which operates in Hungary. An attempt at ascertaining an instance of plagiarism has been made by first looking for plagiarized elements and then for creative elements of the poster. The analysis has been conducted in the communicative framework and is based on the principle of intertextuality.
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Eco U., 2005, Meze interpretace, Praha.
Google Scholar
Findra J., 2004, Štylistika slovenčiny, Martin.
Google Scholar
Foret M., 2008, O interpretaci vizuálního textu, in: Médiá a text II, Prešov.
Google Scholar
Garret R.M., 1987, Issues in Science Education. Problem Solving, Creativity and Originality, International Journal of Science Education, vol. 2, s. 125–137.
Google Scholar
Guilford J.P., 1975, Creativity. A Quarter Century of Progress, in: Perspectives in Creativity, ed. I.A. Taylor, J.W. Getzels, Chicago, s. 37–59.
Google Scholar
Mikuláš P., 2007, Mediálny text, format a žáner v kontexte televíznych štúdií, in: Sborník konferenčních příspěvků z 2. ročníku mezinárodní conference, 1. díl., Zlín.
Google Scholar
Mistrík J., 1997, Štylistika, tretie, upravené vydanie, Bratislava.
Google Scholar
Pravdová M., 2006, McDonald’s – tak trochu jiná kultura?, Praha.
Google Scholar
Rothenberg A., Hausman C.R., 1976, Introduction. The Creativity Question, Durham, NC.
Google Scholar
Smith R.E., MacKenzie S.B. et al., 2007, Modeling the Determinants and Effects of Creativity in Advertising, in: Marketing Science, vol. 26, č. 6, November–December 2007, s. 819–833.
Google Scholar
Spoelders S., Cales R., 2006, Journal of Radio Studies, vol. 13, č. 1, s. 69–88.
Google Scholar
Tvrdoň E., 1999, Text a štýl reklamy v periodickej tlači, Bratislava.
Google Scholar
Valček P., 2000, Slovník literárnej teórie A–J. Bratislava.
Google Scholar
Zelina M., 1997, Ako sa stať tvorivým, Šamorín.
Google Scholar
Originalita plagiátu – plagiátorstwo originality (poznámky k prvku kampane SNS) [115]
Google Scholar
Zelinský M., 2009, Prokletí interpretace a redukovaná estetika (Playidoyer za důslednou estetiku reklamy), in: Masmediálna komunikácia a realita II, Trnava, s. 293–299.
Google Scholar
Žilka T., 2006, Vademecum poetyki, Nitra.
Google Scholar