Obraz Krakowa w języku poetyckim Wincentego Byrskiego
Main Article Content
Abstrakt
The material basis of the paper is an unpublished collection of 47 sonnets by Wincenty Byrski, a poet from Podbeskidzie region. The author of the study discusses the language level of the poems (mainly lexis) in order to reconstruct the picture of Cracow preserved in the texts. According to the analysis, the poet used vocabulary and morphological forms which were known in the Polish language in previous centuries, as well as pompous lexis. Description of architectonic objects and other urban landscape elements was accompanied by their evaluation, which reflected historiosophy and the system of moral values, preferred
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Brückner A., 1985, Mitologia słowiańska i polska, Warszawa.
Google Scholar
Cygal-Krupa Z., 2001, Językowy obraz Zosi w „Panu Tadeuszu” A. Mickiewicza, [w:] Studia Językoznawcze. Dar przyjaciół i uczniów dla Zofii Kurzowej, red. Z. Cygal-Krupowa, Kraków, s. 88−102.
Google Scholar
Darasz W.J., 2017, Sonet, cykl sonetowy i wieniec sonetów w poezji polskiej i europejskiej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XII, s. 34−50.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 1999, Pojęcie językowego obrazu świata, [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 39−46.
Google Scholar
Grzęda E., 2018, Kurhany i mogiły w polskiej tradycji funeralnej, [w:] Dialog z tradycją, t. VII: Dawna i współczesna kultura funeralna, red. I. Steczko i R. Dźwigoł, Kraków, s. 41−53.
Google Scholar
Hałat B., 2010, Wincenty Byrski – zapomniany poeta, „Zeszyty Społeczno-Historyczne Gminy Kozy”, nr 4: Ludzie – krajobrazy, s. 27−48.
Google Scholar
Handke K., 2005, Nazewnictwo miejskie, [w:] Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Kraków, s. 283−307.
Google Scholar
Kątny M., 2009, Obraz renesansowego Krakowa w prozie Antoniny Domańskiej, [w:] Kraków mityczny. Motywy, wątki, obrazy w utworach dla dzieci i młodzieży, red. A. Baluch, M. Chrobak, M. Rogoż, s. 83−97.
Google Scholar
Kopaliński W., 1997, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków.
Google Scholar
Kowalczyk A., 2014, Historia zapisana w nadwiślańskiej ziemi. „Okolice Krakowa” Franciszka Wężyka, [w:] Kraków. Miejsce i tekst, red. A. Ogonowska, M. Roszczynialska, Kraków, s. 79−88.
Google Scholar
Kowalewska-Dąbrowska J., 2006, Językowy obraz Boga i człowieka w poezji Jana Twardowskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Kozaryn D., 2009, Językowy obraz faz życia ludzkiego w utworach Mikołaja Reja, Szczecin.
Google Scholar
Mlekodaj A., 2013, Obraz Matki Bożej Ludźmierskiej w poezji Podhala, [w:] Maryja w wierze Kościoła i życiu narodu, red. P. Dobrzyński, A. Mlekodaj, Rabka, s. 127−136.
Google Scholar
Olma M., 2014a, Matka i ojciec w języku poetyckim Wincentego Byrskiego z Kóz, „Małopolska. Regiony – Regionalizmy – Małe Ojczyzny”, t. XVI, s. 137−150.
Google Scholar
Olma M., 2014b, Obraz podbeskidzkiej wsi przełomu XIX i XX stulecia w twórczości poetyckiej Wincentego Byrskiego, [w:] Język w środowisku wiejskim, t. II: Gwara – społeczeństwo – kultura, red. E. Rudnicka-Fira, M. Błasiak-Tytuła, Kraków, s. 257−271.
Google Scholar
Olma M., 2015, Obraz wysokogórskiej przyrody w sonetach tatrzańskich Wincentego Byrskiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” X, s. 130−145.
Google Scholar
Pajdzińska A., Tokarski R., 1996, Językowy obraz świata – konwencja i kreacja, „Pamiętnik Literacki” LXXXVII, z. 4, s. 143−158.
Google Scholar
Podraza-Kwiatkowska M., 1992, Literatura Młodej Polski, Warszawa.
Google Scholar
Rejter A., 2000, Topos Arkadii a językowy obraz świata w polskiej poezji współczesnej, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 60−69.
Google Scholar
Rozmus J., 2014, Młodopolski Kraków w poezji Emila Zegadłowicza, [w:] Kraków. Miejsce i tekst, red. A. Ogonowska i M. Roszczynialska, Kraków, s. 105−116.
Google Scholar
Skotnicka G., 2009, O smoku wawelskim i Kraku w nierozerwalnym duecie, [w:] Kraków mityczny. Motywy, wątki, obrazy w utworach dla dzieci i młodzieży, red. A. Baluch, M. Chrobak, M. Rogoż, Kraków, s. 115−122.
Google Scholar
Steczko I., 2016, Staropolskie inskrypcje na dzwonach w kościele Mariackim w Krakowie jako świadectwa kultury duchownej i materialnej, [w:] Dialog z tradycją, t. V: Językowe dziedzictwo kultury materialnej, red. E. Młynarczyk i E. Horyń, Kraków, s. 467−480.
Google Scholar
Szalewska K., 2014, Historia i (krakowskie) miejsca. O kilku historiozoficznych motywach w twórczości Adama Zagajewskiego, [w:] Kraków. Miejsce i tekst, red. A. Ogonowska i M. Roszczynialska, Kraków, s. 51−62.
Google Scholar
Tokarski R., 2001, Słownictwo jako interpretacja świata, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin.
Google Scholar
Zinkow J., 1993, Krakowskie podania, legendy i zwyczaje, Kraków.
Google Scholar
Źródła internetowe
Google Scholar
http://www.krajoznawcy.info.pl/amenhotep-iii-czyli-kolosy-memnona-35882 (dostęp dnia 10.03.2019).
Google Scholar