Tradycja i nowoczesność w językowym kreowaniu przestrzeni turystycznej na przykładzie gminy tatrzańskiej
Main Article Content
Abstrakt
The article describes ways of naming of the tourist infrastructure created in the XXI century in the Tatra commune. The material basis are own research on the Tatra commune, as well as information from websites and the brochures of tourist facilities and studies of the literature dedicated to the issue of tourism. Creating an attractive environment for tourists in the country gives rise to a new genius loci. Elements of traditional culture are used as tourist products. An important material of the tourist offer is dialect. The new situation on the rural area effects on the formation and development of the tourism sociolect.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Afeltowicz B., 2000, Nazwy lokali gastronomicznych w Szczecinie, [w:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze: zbiór artykułów naukowych, red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk, Bydgoszcz, s. 195–210.
Google Scholar
Bąba S., 1969, O imionach domów wczasowych, „Pomorze” nr 21, s. 9.
Google Scholar
Biolik M., 2011, Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim, [w:] Chrematonimia jako fenomen współczesności, red. M. Biolik, J. Duma, Olsztyn, s. 59–78.
Google Scholar
Breza E., 1988, Nazwy lokali gastronomicznych w obecnym województwie gdańskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Prace Językoznawcze” 14, s. 115–123.
Google Scholar
Breza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), [w:] Polskie nazwy własne. Encyklopedia: zbiór naukowych artykułów, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków, s. 334–361.
Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M., 2010, Chata tylko dla ciebie, czyli o strategiach reklamowych w nazwach obiektów noclegowych, [w:] Nazwy własne a społeczeństwo, red. R. Łobodzińska, t. II, Łask, s. 311–322.
Google Scholar
Gaczyńska-Piwowarska H., 2005, Nazwy pensjonatów i domów wczasowych w Karkonoszach, [w:] Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 99–07.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej, Łódź.
Google Scholar
Grzenia J., 2002, Słownik nazw własnych, Warszawa.
Google Scholar
Klisiewicz E., 1986, Nazwy karczem w Tarnopolszczyźnie, „Rocznik Naukowo-Dydaktycz- ny WSP w Krakowie” 104, Prace Językoznawcze 5, s. 177–187.
Google Scholar
Komorowska K., 2003, Turystyka a społeczności lokalne – przykład tatrzański, „Studia Regionalne i Lokalne”, nr 3(13), s. 79–89.
Google Scholar
Kornaszewski M., 1994, Hybrydalne nazwy poznańskich przedsiębiorstw, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Językoznawcza 1/21, s. 85–91.
Google Scholar
Kosyl Cz., 1981, Z problematyki nazw will, pensjonatów i domów wczasowych, „Onomasti- ca” 26, s. 103–118.
Google Scholar
Myga-Piątek U., 2011, Genius loci Podhala i Tatr. Rola w kształtowaniu atrakcyjności turystycznej, „Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego” 15, s. 259–278.
Google Scholar
Przybylska R., 1992, O współczesnych nazwach firm, „Język Polski” 72, s. 138–150.
Google Scholar
Rutkiewicz M., 2000, Semantyka nazw poznańskich aptek, „Język Polski” 79, s. 185–196.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 1994, Najnowsze nazwy sklepów, [w:] Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych, red. E. Wrocławska, „Język na pograniczach” 11, Warszawa, s. 133–142.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 1998, Obecne nazwy firmowe w Polsce i w Europie, „Onomastica” 43, s. 267–281.
Google Scholar
Seiffert I., 2005, Nazwy wrocławskich aptek – przeszłość i współczesność, [w:] Z najnowszych tendencji w polskim nazewnictwie, red. R. Łobodzińska, Łask, s. 83–98.
Google Scholar
Siwiec A., 2012, Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta, Lublin.
Google Scholar
Wajda L., 1973, Nazwy will w Zakopanem, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, Prace Językoznawcze” 2, s. 179–189.
Google Scholar
Netografia
Google Scholar
Bukowina Tatrzańska – serwis informacyjny i noclegowy, http://www.bukowinatatrzanska.pl/ (dostęp: 08.05.2017).
Google Scholar
Czas na Białkę, http://www.czasnabialke.pl/ (dostęp: 08.05.2017).
Google Scholar
Noclegi – kwatery, hotele, pensjonaty, apartamenty, http://www.nocowanie.pl/ (dostęp: 20.05.2017).
Google Scholar
Noclegi – tanie noclegi nad morzem, w górach, https://e-turysta.net/ (dostęp: 20.05. 2017).
Google Scholar
Tatry-SKI, http://tatryski.pl/ (dostęp: 18.05.2017).
Google Scholar
Urząd Gminy Bukowina Tatrzańska, http://ugbukowinatatrzanska.pl/index.php (dostęp: 08.05.2017).
Google Scholar