Sklep, salon, studio czy atelier – współczesne sposoby nazywania placówek handlowych
Main Article Content
Abstrakt
shops. Such names are compounds consisting of a noun denoting the enterprise (sklep, salon,
studio, galeria, atelier, supermarket, etc.) and attributes denoting various features, e.g. the
sort of goods sold, the material of which the goods are made, the area of life, and potential
customers or users of the goods sold. In the name of a shop, this element has the informative
function, while the central noun fulfils the identifying and advertising functions. At present,
the difference between the two elements is blurred by using diverse descriptive elements.
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bibliografia onomastyki polskiej, 2001, t. V: 1991–2000, red. R. Przybytek, K. Rymut, Kraków.
Google Scholar
Buttler D., 1978, Rozwój semantyczny wyrazów polskich, Warszawa.
Google Scholar
Dulian R., 2002, Centrum florystyczne, „Język Polski”, LXXXII, s. 399.
Google Scholar
Kopertowska D., 2001, Nazewnictwo przemysłowo-usługowe, [w:] Współczesna leksyka, red. K. Michalewski, cz. I, Łódź, s. 157–167.
Google Scholar
Matusiak I., Zawilska K., 2007, Tendencje nazewnicze na przykładzie olsztyńskich chrematonimów, [w:] Polskie nazwy własne – nowe tendencje badawcze, red. A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek, Kraków, s. 541–546.
Google Scholar
Młynarczyk E., 1999, Gdzie targowano dawniej w Polsce, czyli o staropolskich wyrazach nazywających place, stoiska i pomieszczenia handlowe, „Język Polski”, LXXIX, s. 54–67.
Google Scholar
Ożóg K., 2000, Wyrazy modne i nadużywane w polszczyźnie, [w:] Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, red. J. Mazur, Lublin, s. 87–94.
Google Scholar
Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Google Scholar
Polskie nazwy własne. Encyklopedia, 2005, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Rutkowski M., 2001, Wstępna charakterystyka funkcji nazw własnych, „Onomastica”, XLVI, s. 7–29.
Google Scholar
Rutkowski M., 2003, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica”, XLVIII, s. 239–254.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 1994, Najnowsze nazwy sklepów, [w:] Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych, red. E. Wrocławska, Warszawa, s. 133–142.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 1995, Nazwy łódzkich sklepów w 1994 roku, [w:] Wielkie miasto. Czynniki integrujące i dezintegrujące, red. D. Bieńkowska, t. II, Łódź, s. 118–129.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 2000a, Nazwy firm – chaos czy system?, [w:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze, red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk, Bydgoszcz, s. 99–112.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 2000b, Podstawy leksykalne obecnych nazw sklepów i firm, [w:] Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, red. J. Mazur, Lublin, s. 141–148.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 2006, W świecie nazw własnych, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Siwiec A., 2003a, Nazwy handlowe i ich uwarunkowania społeczno-komunikacyjne (od kultury ideologizowanej do kultury skomercjalizowanej i reklamy), [w:] Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 543–555.
Google Scholar
Siwiec A., 2003b, Nazwy sklepów i firm handlowych jako przedmiot badań onomastycznych, [w:] Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość polskiej onomastyki, red. R. Łobodzińska, Wrocław, s. 261–270.
Google Scholar
Walczak B., 2000, Nazwy firmowe: propria czy appelativa?, [w:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze, red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk, Bydgoszcz, s. 113–122.
Google Scholar
Wojtczuk K., 1998, Tendencje nominacyjne w urbonimii polskiej na przykładzie nazw firm siedleckich z lat 90., [w:] Język w mieście i jego okolicach, Siedlce.
Google Scholar
Wyrwas K., 2003, Florysta, „Język Polski”, LXXXIII, s. 335–337.
Google Scholar