Podmiotowość nadawcy w dawnym tekście naukowym na podstawie analizy manifestu pedagogicznego Janusza Korczaka Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie
Main Article Content
Abstrakt
The article concerns the writer’s identity in the old scientific text in the light of Janusz Korczak’s work How to love a child. A child in the family. Attention was also paid to the roles which the author plays in the text. He is identical with the author of the work and he is a doctor, educator and philosopher. The article also discusses the emotional involvement of the author and his pedagogical passion. The history of the book creation was discussed, and then the language forms, through which the subject of the text was revealed, were shown.
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bartkowiak E., 2013, Wychowanie w rodzinie według Janusza Korczaka, „Wychowanie w Rodzinie”, t. VII (1/2013), s. 83−105.
Google Scholar
Biniewicz J., 2002, Kształtowanie się polskiego języka nauk matematyczno-przyrodniczych, Opole.
Google Scholar
Cichy E., 1993, Opracowanie tekstów, geneza utworów i uwagi o tekstach, [w: ] J. Korczak, Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. VII, red. H. Kirchner, A. Lewin, S. Wołoszyn, M. Ciesielska, Warszawa.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Styl naukowy, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 183–199.
Google Scholar
Gliczner E., 1558, Książki o wychowaniu dzieci barzo dobre, pożyteczne i potrzebne, z których rodzicy ku wychowaniu dzieci swych naukę dołożną wyczerpnąć mogą. Teraz nowo uczynione i z pilnością wyrobione, Kraków.
Google Scholar
Głowiński M., 1982, Literackość jako działanie pedagogiczne, [w:] Janusz Korczak. Życie i dzieło, Warszawa, s. 224–227.
Google Scholar
Grabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin.
Google Scholar
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Google Scholar
Kirchner H., 1982, Miejsce Korczaka w literaturze, [w:] Janusz Korczak. Życie i dzieło. Materiały z Międzynarodowej Sesji Naukowej. Warszawa, 12–18 października 1978 r., red. H. Kirchner, A. Lewin, S. Wołoszyn, Warszawa, s. 55–60.
Google Scholar
Korczak J., 1919, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Korczak J., 1920, Jak kochać dzieci. Dziecko w rodzinie, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Korczak J., 1920, Jak kochać dzieci. Internat. Kolonje letnie, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Korczak J., 1920, Jak kochać dzieci. Dom Sierot, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Korczak J., 1929, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, wyd. II, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Korczak J., 1929, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonje letnie. Dom Sierot, wyd. II, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Korczak J., 1993, Jak kochać dziecko. Momenty wychowawcze. Prawo dziecka do szacunku, Dzieła, t. VII, red. H. Kirchner, A. Lewin, S. Wołoszyn, M. Ciesielska, Warszawa.
Google Scholar
Lewin A., 1999, Korczak znany i nieznany, Warszawa.
Google Scholar
Michalak M., 2012, Słowo wstępne, [w:] J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa, s. 5–9.
Google Scholar
Nowakowska-Kempna I., 1986, Konstrukcje zdaniowe z leksykalnymi wykładnikami predykatów uczuć, Katowice.
Google Scholar
Olszewska D., 2010, Czy język naukowy jest wyłącznie językiem „ratio”, „Studia Germanica Gedanensia” XXII, s. 169–175.
Google Scholar
Rejter A., 2018, Między podmiotowością tekstu a ewolucją dyskursu naukowego, [w:] W kręgu dawnej polszczyzny V, red. M. Mączyński, E. Horyń, E. Zmuda, Kraków, s. 11–22.
Google Scholar
Sieradzka-Baziur B., 2017, Terminologia pedagogiczna, [w:] Terminologia specjalistyczna w teorii i praktyce językoznawców słowiańskich, red. R. Przybylska, W. Śliwiński, Kraków, s. 197–211.
Google Scholar
Sieradzka-Baziur B., 2018, The evolution of scientific language of pedagogy on the example of Książki o wychowaniu dzieci [Books on children’s upbringing] by Erasmus Gliczner in the context of contemporary determinants of the language of science, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 3–4, s. 5–16.
Google Scholar
Starzec A., 1999, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole.
Google Scholar
Szczaus A., 2015, Teksty naukowe i techniczne doby średniopolskiej jako źródło badań historycznojęzykowych, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Seria Językoznawcza, vol. 22 (42), nr 1, s. 253–268.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1969, Dociekania semantyczne, Wrocław−Warszawa−Kraków.
Google Scholar
Wierzbicka A., 1971, Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa.
Google Scholar
Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice.
Google Scholar
Wołoszyn S., 1982, Korczak, Warszawa.
Google Scholar