Sklep, salon, studio czy atelier – współczesne sposoby nazywania placówek handlowych
Main Article Content
Abstract
shops. Such names are compounds consisting of a noun denoting the enterprise (sklep, salon,
studio, galeria, atelier, supermarket, etc.) and attributes denoting various features, e.g. the
sort of goods sold, the material of which the goods are made, the area of life, and potential
customers or users of the goods sold. In the name of a shop, this element has the informative
function, while the central noun fulfils the identifying and advertising functions. At present,
the difference between the two elements is blurred by using diverse descriptive elements.
Downloads
Article Details
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Bibliografia onomastyki polskiej, 2001, t. V: 1991–2000, red. R. Przybytek, K. Rymut, Kraków.
Google Scholar
Buttler D., 1978, Rozwój semantyczny wyrazów polskich, Warszawa.
Google Scholar
Dulian R., 2002, Centrum florystyczne, „Język Polski”, LXXXII, s. 399.
Google Scholar
Kopertowska D., 2001, Nazewnictwo przemysłowo-usługowe, [w:] Współczesna leksyka, red. K. Michalewski, cz. I, Łódź, s. 157–167.
Google Scholar
Matusiak I., Zawilska K., 2007, Tendencje nazewnicze na przykładzie olsztyńskich chrematonimów, [w:] Polskie nazwy własne – nowe tendencje badawcze, red. A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek, Kraków, s. 541–546.
Google Scholar
Młynarczyk E., 1999, Gdzie targowano dawniej w Polsce, czyli o staropolskich wyrazach nazywających place, stoiska i pomieszczenia handlowe, „Język Polski”, LXXIX, s. 54–67.
Google Scholar
Ożóg K., 2000, Wyrazy modne i nadużywane w polszczyźnie, [w:] Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, red. J. Mazur, Lublin, s. 87–94.
Google Scholar
Ożóg K., 2001, Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów.
Google Scholar
Polskie nazwy własne. Encyklopedia, 2005, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Rutkowski M., 2001, Wstępna charakterystyka funkcji nazw własnych, „Onomastica”, XLVI, s. 7–29.
Google Scholar
Rutkowski M., 2003, Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu, „Onomastica”, XLVIII, s. 239–254.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 1994, Najnowsze nazwy sklepów, [w:] Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych, red. E. Wrocławska, Warszawa, s. 133–142.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 1995, Nazwy łódzkich sklepów w 1994 roku, [w:] Wielkie miasto. Czynniki integrujące i dezintegrujące, red. D. Bieńkowska, t. II, Łódź, s. 118–129.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 2000a, Nazwy firm – chaos czy system?, [w:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze, red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk, Bydgoszcz, s. 99–112.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 2000b, Podstawy leksykalne obecnych nazw sklepów i firm, [w:] Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, red. J. Mazur, Lublin, s. 141–148.
Google Scholar
Rzetelska-Feleszko E., 2006, W świecie nazw własnych, Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Siwiec A., 2003a, Nazwy handlowe i ich uwarunkowania społeczno-komunikacyjne (od kultury ideologizowanej do kultury skomercjalizowanej i reklamy), [w:] Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 543–555.
Google Scholar
Siwiec A., 2003b, Nazwy sklepów i firm handlowych jako przedmiot badań onomastycznych, [w:] Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość polskiej onomastyki, red. R. Łobodzińska, Wrocław, s. 261–270.
Google Scholar
Walczak B., 2000, Nazwy firmowe: propria czy appelativa?, [w:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze, red. M. Czachorowska, Ł. Szewczyk, Bydgoszcz, s. 113–122.
Google Scholar
Wojtczuk K., 1998, Tendencje nominacyjne w urbonimii polskiej na przykładzie nazw firm siedleckich z lat 90., [w:] Język w mieście i jego okolicach, Siedlce.
Google Scholar
Wyrwas K., 2003, Florysta, „Język Polski”, LXXXIII, s. 335–337.
Google Scholar