The syntactic theories of our masters
Main Article Content
Abstract
The article presents a brief overview of the syntactic theories of the Professors of the Pedagogical University in Kraków: Tadeusz Milewski (a structural-typological concept), Stanisław Jodłowski (a functional-cursory concept) and Stanisław Karolak (a semantic concept) in the context of other directions of syntactic research, which may be referred to as functional, stylistic, psychological, logical and textual-discursive syntax.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Ajdukiewicz K., 1960, Język i poznanie I, Warszawa.
Google Scholar
Bally Ch., 1932, Linguistique générale et linguistique française, Berne.
Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., 2009, Tekstologia, Warszawa.
Google Scholar
Bednarczuk L., 1970, Stanowisko składni w obrębie nauk badających wypowiedź językową, „Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, nr 38, Prace Językoznawcze” I, s. 5–13.
Google Scholar
Benveniste E., 1959, Les relations de temps dans le verbe français, „Bulletin de la Société Linguistique de Paris” LIV, s. 62–82.
Google Scholar
Bühler K., 1934, Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache, Jena.
Google Scholar
Carnap R.,1934, Logische Syntax der Sprache, Wien.
Google Scholar
Chomsky N., 1957, Syntactic structures, The Hague.
Google Scholar
Chomsky N., 1965/1982, Aspects of the theory of syntax, Cambridge Mass (Zagadnienia teorii składni, przeł. I. Jakubczak, Wrocław 1982).
Google Scholar
Dąmbska-Prokop U., 2012, Wokół tekstu. Składnia, gramatyka tekstu, stylistyka, przekładoznawstwo, Kraków.
Google Scholar
Flegel H., 1965, Schizophasie in linguistischer Deutung, Berlin.
Google Scholar
Geppertowa L., 1959, Rola spójników hipotaktycznych w ujmowaniu stosunków przez dzieci, Kraków.
Google Scholar
Havers W., 1931, Handbuch der erklärenden Syntax, Heidelberg.
Google Scholar
Jodłowski S., 1934, O nawiązujących i rozwijających członach zdania, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” IV, s. 64–70.
Google Scholar
Jodłowski S., 1949, O przysłówkach, partykułach i im pokrewnych częściach mowy, „Język Polski” XXIX, s. 97–106.
Google Scholar
Jodłowski S., 1953, Istota, granice i formy językowe modalności, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” XII, s. 85–113.
Google Scholar
Jodłowski S., 1971, Studia nad częściami mowy, Warszawa.
Google Scholar
Jodłowski S., 1972, Ogólnojęzykoznawcza charakterystyka zaimka, Kraków.
Google Scholar
Jodłowski S., 1976, Podstawy polskiej składni, Warszawa.
Google Scholar
Karolak S., 1972, Zagadnienia składni ogólnej, Warszawa.
Google Scholar
Karolak S., 1984, Składnia wyrażeń predykatywnych, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Składnia, red. Z. Topolińska, Warszawa, s. 12–211.
Google Scholar
Karolak S., 2002, Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Kraków.
Google Scholar
Kiklewicz A., 2004, Podstawy składni funkcjonalnej, Olsztyn.
Google Scholar
Klemensiewicz Z., 1937, Składnia opisowa współczesnej polszczyzny kulturalnej, Kraków.
Google Scholar
Klemensiewicz Z., 1948, Skupienia czyli syntaktyczne grupy wyrazowe, Kraków.
Google Scholar
Mathesius V., 1947, Čeština a obecný jazykospyt, Praha.
Google Scholar
Milewski T., 1952, Stanowisko składni w obrębie językoznawstwa, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” XI, s. 74–92.
Google Scholar
Milewski T., 1953, Typologia syntaktyczna języków amerykańskich, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” XII, s. 1–24.
Google Scholar
Milewski T., 1954, Odpowiedniki indoeuropejskich zdań złożonych w językach Indian Amerykańskich, „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego” XIII, s. 117–146.
Google Scholar
Milewski T., 1965, Językoznawstwo, Warszawa.
Google Scholar
Milewski T., 1993, Teoria, typologia i historia języka, Kraków.
Google Scholar
Przetacznikowa M., 1963, Rozwój struktury i funkcji zdań u dzieci w wieku przedszkolnym, Kraków.
Google Scholar
Reichenbach H., 1948, Elements of symbolic logic, New York.
Google Scholar
Ries J., 1894, Was ist Sytax?, Marburg.
Google Scholar
Rozwadowski J., 1904, Wortbildung und Wortbedeutung, Heidelberg.
Google Scholar
Saussure F. de, 1916/1991, Cours de linguistique générale, Paris (Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, wyd. 2 popr., Warszawa 1991).
Google Scholar
Tesnière L., 1959, Éléments de syntaxe structurale, Paris.
Google Scholar
Zarębina M., 1965, Kształtowanie się systemu językowego dziecka, Wrocław.
Google Scholar
Zaron Z., 2009, Problemy składni funkcjonalnej, Warszawa.
Google Scholar