Ideonimy książek dla przedszkolaków. Wprowadzanie dziecka w świat nazw
Main Article Content
Abstrakt
The article is a linguistic analysis of the selected book titles intended for preschool children. In the main part of the work, the authors focus on describing the structure and the semantics of the individual ideonyms. The second part is in fact the functional look at the collected material. This is intended to lead to recognition of possible cultural and pedagogical trends in analyzed ideonyms.
Downloads
Article Details
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Breza E., 1998, Nazwy obiektów i instytucji związanych z nowoczesną cywilizacją (chrematonimy), [w:] Polskie nazwy własne. Encyklopedia, red. E. Rzetelska-Feleszko, Warszawa-Kraków, s. 343–361.
Google Scholar
Burska-Ratajczyk B., 2000, Magia słowa – neologizmy nazewnicze w utworach artystycznych dla dzieci, „Rozprawy Komisji Językoznawczej ŁTN”, t. XLV, s. 9–23.
Google Scholar
Cackowska M., 2009, Czym jest książka obrazkowa? O pojmowaniu książki obrazkowej dla dzieci w Polsce, część 1–3, „Ryms”, nr 5, 6, 8.
Google Scholar
Chłądzyńska J., 2000, Analiza tytułów czasopism polskich, „Onomastica” XLV, s. 231–267.
Google Scholar
Danek D., 1972, O tytule utworu literackiego, „Pamiętnik Literacki” LXIII, z. 4, s. 143–174.
Google Scholar
Dawidziak-Kładoczna M., 2015, Mechanizmy kreacji onimów w literaturze dla dzieci (na przykładzie wybranych utworów), „Onomastica” LIX, s. 341–354.
Google Scholar
Gajda S., 1987, Społeczne determinacje nazw własnych tekstów (tytułów), „Socjolingwistyka” 6, s. 79–89.
Google Scholar
Gałkowski A., 2011, Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim, francuskim, Łódź.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., Puzynina J., 1979, Słowotwórstwo współczesnego języka polskiego. Rzeczowniki sufiksalne rodzime, Warszawa.
Google Scholar
Górski K., 1960, Onomastyka Mickiewicza, „Onomastica” VI, z. 1, s. 1–46.
Google Scholar
Hendrykowski M., 1980, Jak znaczy tytuł filmowy, Studia Polonistyczne VIII, Poznań, s. 143–150.
Google Scholar
Jadacka H., 2007, O hierarchizacji w słowotwórstwie i jej skutkach dla opisu systemu derywacyjnego, „LingVaria” R. II, nr 1 (3), s. 9–20.
Google Scholar
Jakus-Borkowa E., 1987, Nazewnictwo polskie, Opole.
Google Scholar
Kosyl Cz., 1991, Nazwy własne w literaturze dla dzieci (na przykładzie prozy Ewy Szelburg--Zarembiny), „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Powstańców Śląskich w Opolu. Językoznawstwo” XIII, s. 201–209.
Google Scholar
Kosyl Cz., 1993, Chrematonimy, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2: Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Wrocław, s. 439–444.
Google Scholar
Kowalik K., 2008, Uwagi o tytułach artykułów naukowych, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” IV, s. 358–371.
Google Scholar
Łuc I., 2007, Nazwy własne w literaturze dziecięco-młodzieżowej Małgorzaty Musierowicz, Katowice.
Google Scholar
Miodek J., 1981, Tytuł w tytule jako środek stylistyczny, „Rozprawy Komisji Językowej WTN” XII, s. 121–129.
Google Scholar
Ohnesorg K. (red.), 1972, Colloquium Paedolinguisticum, Proceedings of the First International Symposium of Paedolinguistics. Held at Brno, 14–16 October 1970, Mouton, The Hague–Paris.
Google Scholar
Okoniowa J., 2007, Ideonim – pomiędzy nazwą własną a metatekstem, [w:] Nowe nazwy własne, nowe tendencje badawcze, red. A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek, Kraków, s. 73–79.
Google Scholar
Olpińska-Szkiełko M., 2013, Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu, Studia Naukowe, red. nauk. S. Grucza, IX, Warszawa.
Google Scholar
Ostasz M., 2005, Pajdocentryczne środki poetyckie, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis” 25, „Studia ad Bibliothecarum Scentiam Pertinentia” III, s. 195–212.
Google Scholar
Pisarek W., 1966, Tytuły utworu swoistą nazwą własną, „Zeszyty Naukowe WSP w Katowicach. Prace Językoznawcze” III, s. 67–81.
Google Scholar
Przetacznikowa M., 1982, Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska, Warszawa.
Google Scholar
Rittel T., Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka, Kraków 1993.
Google Scholar
Rudnicka-Fira E., 2016, Wartości i wartościowanie w języku dzieci – dobro i zło, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica” V, s. 49–57.
Google Scholar
Rudnicka-Fira E., 1981, Nazewnictwo w „Dziadach” Adama Mickiewicza, „Język Artystyczny”, t. 2, Katowice, s. 145–170.
Google Scholar
Skowronek K., Skowronek B., 2003, Ideonimy polskich filmów fabularnych (1947–2002), [w:] Metodologia badań onomastycznych, red. M. Biolik, Olsztyn, s. 610–628.
Google Scholar
Skowronek K., 2000, Między Bluszczem a Cosmopolitan. Tytuły polskich czasopism kobiecych XX wieku, „Onomastica” XLV, s. 269–289.
Google Scholar
Teodorczuk A., 2014, Pomiędzy sztuką a edukacją. Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży, https://www.stgu.pl/stgu_files/Files/Anna_Teodorczyk_Pomi%C4%99dzy_sztuk%C4%85_a_edukacj%C4%85_poprawiona.pdf [dostęp:4.03.2020].
Google Scholar
Żurakowski B., 1999, W świecie poezji dla dzieci, Kraków.
Google Scholar
Bednarek J., 2019, Dusia i Psinek-Świnek, ilustr. M. Kurczewska, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Brykczyński M., 2013, Opowiem ci mamo, ilustr. A. Nowicki, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Cholewińska-Szkolik A., 2017, Misia i jej mali pacjenci, ilustr. A. Filipowska, Zielona Sowa.
Google Scholar
Czyżycka K., 2016, Puma Pimi, WiR.
Google Scholar
Gadzińska A., 2014, Sklota…, ilustr. A. Nowicki, Wydawnictwo Skrzat.
Google Scholar
Galewska-Kustra M., 2016, Pucio, ilustr. J. Kłos, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Głowińska A., 2011, Kicia Kocia, Media Rodzina.
Google Scholar
Głowińska A., 2016, Kicia Kocia i Nunuś, Media Rodzina.
Google Scholar
Gryguć J., 2015, Tu powstała Polska, Media Rodzina.
Google Scholar
Karwan-Jastrzębska E., 2008, Miś Fantazy, ilustr. Joanna Sedlaczek, Muza.
Google Scholar
Klimczak R., 2011, Nudzimisie, ilustr. A. Kłos-Milewska, Wydawnictwo Skrzat.
Google Scholar
Krella-Moch A., 2012, Królewna Lenka, Wydawnictwo Skrzat.
Google Scholar
Mortka M., 2013, Tappi, ilustr. M. Kurczewska, Zielona Sowa.
Google Scholar
Piotrowska E., 2019, Ciocia Jadzia, Media Rodzina.
Google Scholar
Samojlik T., 2009, Żubr Pompik, Media Rodzina.
Google Scholar
Supeł B., 2019, Staś Pętelka, ilustr. A. Łuksza, Zielona Sowa.
Google Scholar
Widłak W., 2002, Pan Kuleczka, ilustr. E. Wasiuczyńska, Media Rodzina.
Google Scholar
Widłak W., 2010, Wesoły Ryjek, ilustr. A. Żelewska, Media Rodzina.
Google Scholar
Włodarkiewicz A., 2019, Tola, ilustr. O. Krzanowska, Zielona Sowa.
Google Scholar
Andrus A., 2018, Bzdurki, czyli bajki dla dzieci(i)innych, ilustr. D. de Latour, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Brzozowski T., 2017, Miastonauci, Babaryba.
Google Scholar
Biegańska K., 2018, W Robaczkowie, ilustr. M. Suska, Wydawnictwo Dwukropek.
Google Scholar
Brykczyński M., 2016, Kot ty jesteś?, ilustr. E. Wasiuczyńska, Media Rodzina.
Google Scholar
Fabisińska L., 2020, Halo! Historia komunikowania się, ilustr. A. Graboś, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Frączek A., 2019, Berek literek, ilustr. I. Cała, Mamania.
Google Scholar
Galewska-Kustra M., 2015, Z muchą na luzie ćwiczymy buzie, czyli zabawy logopedyczne dla dzieci, ilustr. J. Kłos, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Galewska-Kustra M., 2015, Zeszytowy trening mowy, czyli ćwiczenia logopedyczne dla dzieci, ilustr. J. Kłos, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Galewska-Kustra M., 2017, Z muchą świat zwiedzamy i opowiadamy, ilustr. J. Kłos, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Galewska-Kustra M., Szwajkowscy E. W., 2014, Wierszyki ćwiczące języki, czyli rymowanki logopedyczne dla dzieci, ilustr. J. Kłos, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Ginko A., 2013, Tutlandia, ilustr. E. Poklewska-Koziełło, Media Rodzina.
Google Scholar
Ginko A., 2017, Tutlandia. Niespodzianki, ilustr. E. Poklewska-Koziełło, Media Rodzina.
Google Scholar
Głowińska A., 2012, Nie ma Tusionka. Fantastyczna seria do kieszonki. Maks, Zizi i Kapsel, Media Rodzina.
Google Scholar
Grabowski A., 2016, Dziewczynka ze srebrnym zębem, ilustr. A. Kaszuba-Dębska, Media Rodzina.
Google Scholar
Hącia A., 2017, Co robi język za zębami. Poprawna polszczyzna dla najmłodszych, ilustr. M. Szymanowicz, PWN.
Google Scholar
Jasiński M., Nowacki P., 2013, Detektyw Miś Zbyś na tropie. Lis, ule i miodowe kule, Wydawnictwo Kultura Gniewu.
Google Scholar
Kozaryn-Pawlak W., 2019, Mały atlas zwierzaków Ewy i Pawła Pawlaków, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Kozłowska K., 2018, Feluś i Gucio idą do przedszkola, ilustr. M. Schoett, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Kozłowska K., 2019, Feluś i Gucio wiedzą, jak się zachować, ilustr. M. Schoett, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Krzanik A., 2020, Literkowa książka, ilustr. A. Salamon, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Kwietniewska-Talarczyk M., 2019, Opowiadania przedszkolaka, ilustr. N. Jabłońska, Zielona Sowa.
Google Scholar
Maruszczak M., 2019, O maluchu w brzuchu, czyli skąd się biorą dzieci, ilustr. M. Filipina, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Minkiewicz T., 2017, Poszukiwacze przygód. Magiczny Pierścień, Nasz Księgarnia.
Google Scholar
Minge N., 2019, Tosia czeka na braciszka, ilustr. A. Łazowska, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Mortka M., 2016, Smocze opowieści. Smok przez płot, ilustr. W. Stachyra, t. 1, Zielona Sowa.
Google Scholar
Mortka M., 2019, Smocze opowieści. Totalne zasmoczenie, ilustr. W. Stachyra, t. 2, Zielona Sowa.
Google Scholar
Olbrycht A., 2019, Ignacy idzie do przedszkola, ilustr. Z. Dzierżawska, Mamania.
Google Scholar
Ostrowicka B., 2019, O Lence, Antku i planowaniu, ilustr. K. Kołodziej, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Pałasz M., 2016, Jaś Wiadomy zmienia świat, MAC Edukacja.
Google Scholar
Pietrzyk M., 2015, Straszny sen słonia, ilustr. E. Dziubak, Media Rodzina.
Google Scholar
Rzezak J., 2019, Tysiąc i jedna mrówka, Nasza Księgarnia.
Google Scholar
Skorupka I., 2018, Gdzieś daleko. Bajka eko, ilustr. A. Gensler, Wydawnictwo Dwukropek.
Google Scholar
Strzałkowska M., 2012, Pejzaż z gżegżółką, czyli językowy zawrót głowy, Media Rodzina.
Google Scholar
Strzałkowska M., 2010, Wiersze spod Pszczyny, Media Rodzina.
Google Scholar
Suchowierska A., 2018, Milenka, ilustr. A. Głowińska, Media Rodzina.
Google Scholar
Supeł B., 2020, Babcia, ilustr. S. Olszewska, Zielona Sowa.
Google Scholar
Supeł B., 2020, Dziadek, ilustr. S. Olszewska, Zielona Sowa.
Google Scholar
Wierzbicki Ł., 2014, Machiną przez Chiny, Wydawnictwo Poradnia K.
Google Scholar
Widlak W., 2019, Figiel i Psikus. Między nami chochlikami, ilustr. E. Wasiuczyńska, Nasza Księgarnia.
Google Scholar