O tempie realizacji wypowiedzi dziecięcych. Anna Solak, Jak szybko mówią dzieci?, Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2023, ss. 152
Main Article Content
Abstract
-
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar
Bugajski M., 2007, Język w komunikowaniu, Warszawa.
Google Scholar
Cholewiak A., 2016, Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo‑jakościowe, „Forum Logopedyczne” XXIV, s. 101–111.
Google Scholar
Cholewiak A., 2017, Metodologiczne aspekty badania tempa wypowiedzi (ujęcie neurolingwistyczne), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopedica” VI, s. 82–88.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 2014, Tekst, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 293–314.
Google Scholar
Furdal A., 1990, Językoznawstwo otwarte, Wrocław.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Google Scholar
Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.
Google Scholar
Michalik M., 2017, Niemówienie i niemowność – treść i zakres pojęć, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopedica” VI, s. 71–81.
Google Scholar
Michalik M., 2018a, Lingwistyczno‑ logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne, Kraków.
Google Scholar
Michalik M., 2018b, Lingwistyczne podstawy terapii logopedycznej osób niemownych i niemówiących, „Logopedia” XLVII, s. 287–297.
Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., 2017, Tempo wypowiedzi w oligofazji, „Logopedia” XLVI, s. 267–283.
Google Scholar
Michalik M., Solak A., 2018, Badanie tempa wypowiedzi – na przykładzie tekstów tworzonych przez osoby dotknięte autyzmem, „Neurolingwistyka Praktyczna” 4, s. 176–196.
Google Scholar
Michalik M., Czaplewska E., Solak A., Szkotak A., 2019, Tempo artykulacji i tempo mówienia w dwujęzyczności równoczesnej niezrównoważonej (na przykładzie wypowiedzi tworzonych przez dzieci flamandzko‑ polskojęzyczne), „Język Polski” XCIX, s. 26–37.
Google Scholar
Michalik M., Kaczorowska‑ Bray K., Milewski S., Solak A., 2020, Tempo mówienia i tempo artykulacji w dyskursie zaburzonym, [w:] Prozodia: przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 395–429.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2018a, Jak szybko mówią dzieci niepełnosprawne intelektualnie?, „Szkoła Specjalna” LXXIX, s. 102–113.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2018b, Tempo wypowiedzi jako kategoria badawcza – w normie i w zaburzeniach, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XIII, s. 87–99.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2019, Tempo wypowiedzi osób starzejących się fizjologicznie na tle tempa wypowiedzi dziecięcych – analiza porównawcza, „Poradnik Językowy” 2, s. 7–23.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2020, Tempo wypowiedzi osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym (w odniesieniu do normy i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim), „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Warmińsko‑ Mazurskiego” XXII, s. 143–157.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., Krajewska M., 2019a, Szybkość tworzenia wypowiedzi słownych w perspektywie gerontolingwistycznej – na przykładzie starzenia się fizjologicznego i dementywnego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XIV, s. 128–141.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., Krajewska M., 2019b, Tempo artykulacji i tempo mówienia w otępieniu alzheimerowskim, „Logopedia” XLVIII, s. 231–250.
Google Scholar
Pisarkowa K., 1999, Wypowiedzenie, [w:] Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław, s. 645.
Google Scholar
Porayski‑ Pomsta J., 1998, Dyskurs – Tekst – Wypowiedź, „Studia Pragmalingwistyczne” II, s. 11–17.
Google Scholar
Warchala J., 1991, Dialog potoczny a tekst, Katowice.
Google Scholar
Wysocka M., 2012, Zaburzenia prozodii mowy, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 165–184.
Google Scholar
Wysocka M., 2016, Prozodia mowy – problemy opisu, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 213–230.
Google Scholar