O tempie realizacji wypowiedzi dziecięcych. Anna Solak, Jak szybko mówią dzieci?, Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu, Nowy Sącz 2023, ss. 152
Main Article Content
Abstrakt
-
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor, zgłaszając tekst do redakcji czasopisma „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, zaświadcza, iż jest on rezultatem wyłącznie jego własnej twórczości, że treść artykułu nie była dotychczas publikowana oraz że utwór nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utworu (lub jego jakiejkolwiek części) nie zostały pominięte. Po podpisaniu umowy prawa majątkowe do opublikowanych materiałów zostają przeniesione na Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
Rocznik „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest udostępniana bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 (uznanie autorstwa, użycie niekomercyjne, bez utworów zależnych). Na podstawie tej licencji autorzy zgadzają się, że ich prace mogą być zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do jakichkolwiek celów, za wyjątkiem celów komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze strony autora lub wydawcy. Każdy może prace te czytać, pobierać, kopiować, drukować, rozpowszechniać oraz przetwarzać, pod warunkiem poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Publikowanych tekstów nie można wykorzystywać do tworzenia utworów zależnych (np. do tłumaczenia ich i publikowania w innym języku bez zgody wydawcy). Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (Budapest Open Access Initiative) „Studia Linguistica”nie pobiera opłat za składanie artykułów ani ich przetwarzanie.
Autor, przesyłając artykuł do redakcji „Studia Linguistica”, bezwględnie zgadza się z poniższymi punktami:
-
Oświadczam, że jestem Autorem lub Współautorem nadesłanego tekstu. Przesłany tekst nie był nigdzie publikowany, jest całkowicie oryginalny i nie narusza w żadnym stopniu praw autorskich ani praw pokrewnych innych osób, jak również innych praw osób trzecich, a także, że niczyje prawa do utwory nie zostały pominięte.
-
Oświadczam, że nadesłany tekst nie został złożony do recenzji lub/i publikacji w innym czasopiśmie.
-
Przyjmuję do wiadomości, że Autor ponosi pełną odpowiedzialność za każdy przypadek plagiatu, niezależnie od tego, czy został on wykryty podczas procesu recenzji, czy po publikacji w „Studia Linguistica”.
-
Oświadczam, że ponoszę pełną odpowiedzialność finansową i prawną za wszelkie roszczenia związane z utworem.
-
Potwierdzam uznanie wszystkich źródeł danych wykorzystanych i cytowanych w badaniach.
-
Potwierdzam, że artykuł został wykonany z należytą starannością zgodnie ze standardami edytorskimi „Studia Linguistica”.
Bibliografia
Bachtin M., 1986, Estetyka twórczości słownej, tłum. D. Ulicka, Warszawa.
Google Scholar
Bugajski M., 2007, Język w komunikowaniu, Warszawa.
Google Scholar
Cholewiak A., 2016, Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo‑jakościowe, „Forum Logopedyczne” XXIV, s. 101–111.
Google Scholar
Cholewiak A., 2017, Metodologiczne aspekty badania tempa wypowiedzi (ujęcie neurolingwistyczne), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopedica” VI, s. 82–88.
Google Scholar
Dobrzyńska T., 2014, Tekst, [w:] Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin, s. 293–314.
Google Scholar
Furdal A., 1990, Językoznawstwo otwarte, Wrocław.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Google Scholar
Kaczmarek L., 1977, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.
Google Scholar
Michalik M., 2017, Niemówienie i niemowność – treść i zakres pojęć, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopedica” VI, s. 71–81.
Google Scholar
Michalik M., 2018a, Lingwistyczno‑ logopedyczne podstawy komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Ujęcie metodologiczne, Kraków.
Google Scholar
Michalik M., 2018b, Lingwistyczne podstawy terapii logopedycznej osób niemownych i niemówiących, „Logopedia” XLVII, s. 287–297.
Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., 2017, Tempo wypowiedzi w oligofazji, „Logopedia” XLVI, s. 267–283.
Google Scholar
Michalik M., Solak A., 2018, Badanie tempa wypowiedzi – na przykładzie tekstów tworzonych przez osoby dotknięte autyzmem, „Neurolingwistyka Praktyczna” 4, s. 176–196.
Google Scholar
Michalik M., Czaplewska E., Solak A., Szkotak A., 2019, Tempo artykulacji i tempo mówienia w dwujęzyczności równoczesnej niezrównoważonej (na przykładzie wypowiedzi tworzonych przez dzieci flamandzko‑ polskojęzyczne), „Język Polski” XCIX, s. 26–37.
Google Scholar
Michalik M., Kaczorowska‑ Bray K., Milewski S., Solak A., 2020, Tempo mówienia i tempo artykulacji w dyskursie zaburzonym, [w:] Prozodia: przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 395–429.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2018a, Jak szybko mówią dzieci niepełnosprawne intelektualnie?, „Szkoła Specjalna” LXXIX, s. 102–113.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2018b, Tempo wypowiedzi jako kategoria badawcza – w normie i w zaburzeniach, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XIII, s. 87–99.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2019, Tempo wypowiedzi osób starzejących się fizjologicznie na tle tempa wypowiedzi dziecięcych – analiza porównawcza, „Poradnik Językowy” 2, s. 7–23.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., 2020, Tempo wypowiedzi osób niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym (w odniesieniu do normy i niepełnosprawności intelektualnej w stopniu lekkim), „Prace Językoznawcze Uniwersytetu Warmińsko‑ Mazurskiego” XXII, s. 143–157.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., Krajewska M., 2019a, Szybkość tworzenia wypowiedzi słownych w perspektywie gerontolingwistycznej – na przykładzie starzenia się fizjologicznego i dementywnego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XIV, s. 128–141.
Google Scholar
Michalik M., Milewski S., Kaczorowska‑ Bray K., Solak A., Krajewska M., 2019b, Tempo artykulacji i tempo mówienia w otępieniu alzheimerowskim, „Logopedia” XLVIII, s. 231–250.
Google Scholar
Pisarkowa K., 1999, Wypowiedzenie, [w:] Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław, s. 645.
Google Scholar
Porayski‑ Pomsta J., 1998, Dyskurs – Tekst – Wypowiedź, „Studia Pragmalingwistyczne” II, s. 11–17.
Google Scholar
Warchala J., 1991, Dialog potoczny a tekst, Katowice.
Google Scholar
Wysocka M., 2012, Zaburzenia prozodii mowy, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 165–184.
Google Scholar
Wysocka M., 2016, Prozodia mowy – problemy opisu, [w:] Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, s. 213–230.
Google Scholar