Pace of speech as a research category – in normative and in impaired speech
Main Article Content
Abstract
The article characterizes the pace of speech as a research category which gives us the ability to analyze both normative and impaired speech. The practical part consists of the description of the research process and the obtained results. It is preceded by the theoretical part which describes the notions of the pace of speech and the pace of utterance and their main components. Special emphasis has been put on the notion of pause. Additionally, selected quantitative and qualitative aspects of speech have been outlined, together with the ways of their analysis which include measuring tools (Audacity software) and statistical tests (Shapiro-Wilk, Mann-Whitney, Fisher-Snadecor).
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Author, submitting a text to the editorial board of the journal “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica", certifies that the content of the article has not been published so far and that the work does not violate in any way the copyright or related rights of other person, as well as other rights of third parties, and that no one's rights to the work (or any part thereof) have been missed. After signing the contract, the property rights to the published materials are transferred to the Scientific Publisher of the University of the National Education Commission, Krakow.
“Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” is an open access journal, and all its content is made available free of charge to users and institutions under the Creative Commons CC-BY-NC-ND 4.0 license (attribution, non-commercial use, no derivative works). Under this license, the authors agree that their work may be lawfully reused for any purpose, except for commercial purposes, without the prior consent of the author or publisher. Everyone can read, download, copy, print, distribute and process these works, provided that the author's marking and the original publication place are correct. Published texts may not be used to create derivative works (e.g. to translate and publish in another language without the consent of the publisher). This is in line with the BOAI (Budapest Open Access Initiative) definition. "Studia Linguistica" does not charge for submitting or processing articles.
References
Ахманова О. С., 1969, Словарь лингвистических терминов, Москва, Издательство «Советская Энциклопедия».
Google Scholar
Bobkowicz-Lewartowska L., 2005, Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków.
Google Scholar
Cholewiak A., 2016, Tempo wypowiedzi gimnazjalistów – pilotażowe badania ilościowo-jakościowe, „Forum Logopedyczne”, nr 24, s. 101–111.
Google Scholar
Crystal D., 2008, A dictionary of linguistics and phonetics 6th editio, Oxford.
Google Scholar
Dubisz S. (red.), 2003, Uniwersalny słownik języka polskiego, t. IV, Warszawa.
Google Scholar
Gołąb Z., Heinz A., Polański K., 1970, Słownik terminologii językoznawczej, Warszawa.
Google Scholar
Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 16–69.
Google Scholar
Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, s. 13–35.
Google Scholar
Grzegorczykowa R., 2007, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray K., 2017, Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym, i lekkim, Gdańsk.
Google Scholar
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne, 1998, Kraków–Warszawa.
Google Scholar
Komender J., 2002, Upośledzenie umysłowe – niepełnosprawność umysłowa, [w:] Psychiatria, t. II, red. A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka, Wrocław, s. 617–644.
Google Scholar
Kulawik A., 1994, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków.
Google Scholar
Kurkowski Z.M., 2013, Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej, Lublin.
Google Scholar
Lovit A., 2014, Acquired motor speech disorders, [w:] The Cambridge handbook of communication disorders, red. L. Cummings, Cambridge, s. 400–418.
Google Scholar
Maulik P.K., Harbour C.K., 2011, Epidemiology of intellectual disability, [w:] International encyclopedia of rehabilitation, red. H. Stone, M. Blouin, http://cirrie.buffalo.edu/encyclopedia/en/article/144/
Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., Jagiełowicz W., 2016, Niemówienie, milczenie, przemilczenie, pauza, czyli wielkie nic w teorii i praktyce logopedycznej, [w:] Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, red. I. Jaros, R. Gliwa, Łódź, s. 79–93.
Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., 2017, Tempo wypowiedzi w oligofazji, „Logopedia”, t. 46, s. 267–283.
Google Scholar
Michalik M., Cholewiak A., 2018, The pace of speech in autism, „Acta Neuropsychologica”, vol. 15, nr 4, s. 433–441.
Google Scholar
Michalik M., Czaplewska E., Solak A., Szkotak A., 2018, Articulation and speaking rates of Polish-French bilingual children, “Health Psychology Report”, vol. 6(4), s. 330–338.
Google Scholar
Milewski S., 2017, Tempo mówienia, http://www.encyklopedialogopedii.pl/tiki-index.php?page=TEMPO+M%C3%93WIENIA (dostęp: 21.11.2017).
Google Scholar
Milewski S., Michalik M., Kaczorowska-Bray K., 2018a, Tempo wypowiedzi osób starzejących się fizjologicznie, w przygotowaniu.
Google Scholar
Milewski S., Michalik M., Kaczorowska-Bray K., 2018b, Tempo wypowiedzi osób dotkniętych demencją, w przygotowaniu.
Google Scholar
Polański K. (red.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław–Warszawa–Kraków.
Google Scholar
Prusakiewicz-Kucharska S., 2009, Głos w komunikacji, cz. 2. Kiedy głos mówi więcej niż słowa, http://www.easyvoice.pl/czytelnia/kultura-zywego-slowa/182/glos-w-komunikacji-cz-2-kiedy-glos-mowi wiecej-niz-slowa?page=2 (dostęp: 21.11.2017).
Google Scholar
Селиверстов В.И. (ред.), 2004, Понятийно-терминологический словарь логопеда, Москва, Академический Проект.
Google Scholar
Solak A., 2017, Tempo wypowiedzi w badaniach jakościowo-ilościowych: studium przypadku 9-letniego chłopca, [w:] Kompetencja językowa człowieka. Norma i zaburzenia, red. E. Łukasiewicz, Ł. Warchoł, Bydgoszcz, s. 161–173.
Google Scholar
Светозарова Н.Д., 1998, Темп речи, [w:] Языкознание. Большой энциклопедический словарь, Гл. ред. В.Н. Ярцева, Москва, Научное издательство «Большая Российская энциклопедия».
Google Scholar
Śniatkowski S., 2002, Milczenie i pauza w gramatyce nadawcy i odbiorcy. Ujęcie lingwoedukacyjne, Kraków.
Google Scholar
Волкова Г.А., Селиверстов В.И., 1999, Нарушения темпа речи, [w:] Логопедия: Учебник для студентов дефектол. фак. пед. вузов / Под ред. Л.С. Волковой,
Google Scholar
С.Н. Шаховской, Москва, Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, s. 228–251.
Google Scholar
Woźniak T., 2012, Niepłynność mówienia, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 549–565.
Google Scholar
Wysocka M., 2012, Zaburzenia prozodii mowy, [w:] Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, red. S. Grabias, M. Kurkowski, Lublin, s. 165–184.
Google Scholar
Wysocka M., 2015, Narzędzia badawcze do oceny prozodii mowy, „Nowa Audiofonologia”, 4(4), s. 20–27.
Google Scholar
Zyss T., 2016, Badania nad liczbowymi aspektami mowy u pacjentów z depresją – wstępne wyniki badań, „Neurolingwistyka Praktyczna”, nr 2, s. 7–13.
Google Scholar
Zyss T., Zięba A., 2015, Tempo mówienia – kilka uwag z psychiatrycznego punktu widzenia, „Neurolingwistyka Praktyczna”, nr 1, s. 15–26.
Google Scholar